Psychologia zdrowia 12-DS2st26m
Opis treści kształcenia
Przedmiot i zadania psychologii zdrowia. Podstawowe pojęcia i koncepcje w psychologii zdrowia - od modelu biologicznego do biopsychospołecznego
Salutogenetyczna orientacja w zdrowiu i chorobie
Profilaktyka i promocja zdrowia
Psychobiologiczne i noo-psychiczne uwarunkowania zdrowia i choroby
Radzenie sobie ze stresem jako czynnik kształtujący stan zdrowia
Rola i znaczenie wsparcia społecznego jako czynnika kształtującego stan zdrowia oraz wyznacznik jego utrzymania czy odzyskania
Behawioralne wyznaczniki zdrowia - styl życia i zachowania zdrowotne
¬Dojrzewanie osobowości jako czynnik prozdrowotny (wybrane koncepcje dojrzałej osobowości)
Kontekst społeczny a zdrowie psychiczne – podmiotowe i przedmiotowe aspekty przynależności do grup społecznych
Religijność i przynależność do grup religijnych a zdrowie psychiczne
Rodzaje kryzysów psychicznych i zasady postępowania w sytuacjach kryzysowych
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna wybrane modele teoretyczne zdrowia; Rozróżnia podejście salutogenetyczne od patogenetycznego
Zna prawidłowości dojrzewania psychicznego w kolejnych okresach rozwoju, także typowych kryzysów psychicznych oraz możliwych zaburzeń.
Zna zmienne towarzyszące zdrowiu (czynniki demograficzne, wsparcie społeczne, sposoby radzenia sobie ze stresem, zachowania prozdrowotne itd.)
Ma rozeznanie odnośnie patologii społecznych i zachowań antyzdrowotnych oraz ich konsekwencji dla funkcjonowania człowieka oraz grupy społecznej, zwłaszcza rodziny
Ma wiedzę na temat osobowościowych i noopsychicznych predyspozycji do zachowania dobrego zdrowia
Uwzględnia wpływ dojrzewania osobowości na zdrowie
Uwzględnia wpływ kontekstu społecznego i przynależności do grup społecznych na zdrowie
Uwzględnia wpływ religijności na zdrowie
Potrafi stosować zasady profilaktyki i promocji zdrowia oraz pomocy osobom w sytuacji kryzysu
Odznacza się kreatywnością w poszukiwaniu rozwiązań kryzysów w zakresie funkcjonowania psychospołecznego
Wykazuje empatię w kontaktach interpersonalnych
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Na czym polega podejście salutogenetyczne w psychologii zdrowia.
Wyjaśnij czym jest kryzys sytuacyjny.
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Antonovsky A., Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem zdrowia i nie zachorować, Warszawa 2005, Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Heszen, I., Sęk, H., Psychologia zdrowia. Poznań 2008, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Heszen I., Życińska J., Psychologia zdrowia w poszukiwaniu pozytywnych inspiracji, Warszawa 2008, Academica .
Jacyniak A., Płużek Z., Świat ludzkich kryzysów, Kraków 2006, Wydawnictwo WAM.
Płużek Z., Psychologia pastoralna, Kraków 2002, Wydawnictwo ITKM
Sęk H. (red.), Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2014, Wydawnictwo Naukowe PWN
Sęk H. (red.), Psychologia kliniczna, Tom 1 i 2, Warszawa 2013, Wydawnictwo Naukowe PWN
Sęk H., Wprowadzenie do psychologii klinicznej, Warszawa 2001, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: