Problemy i dysfunkcje w życiu rodziny 12-DS2st24r
Opis treści kształcenia
Rodzina a bezrobocie
Rodzina a przemoc
Rodzina a uzależnienia
Rozpad rodziny, rozwód
Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego
Kryzys ojcostwa
Problemy związane z prokreacją - wczesne i późne rodzicielstwo, niepłodność, strata dziecka, regulacja poczęć, aborcja
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna i potrafi scharakteryzować zjawiska problemowe/dysfunkcje dotykające rodzinę i rozumie ich mechanizmy, potrafi wyjaśnić ich przyczyny i skutki
Ma świadomość złożoności życia rodzinnego i wielości jego form
Zna najważniejsze formy przeciwdziałania / zapobiegania tym zjawiskom
Rozumie i interpretuje czynniki wpływające na trwałość i rozpad rodziny
Potrafi ocenić poziom zagrożenia, jaki stanowi dla rodziny dany problem
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Przygotowanie eseju bazującego na wskazanej literaturze, w którym przeprowadzona zostanie analiza wybranego zagadnienia problemowego / dysfunkcyjnego dla życia rodzinnego
Kryteria oceniania
Informacje szczegółowe o kryteriach oceniania końcowego rodzajów zajęć:
Wykład: esej zaliczeniowy
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Zalecana literatura
• Augustyn J., Ojcostwo. Aspekty pedagogiczne i duchowe, WAM, Kraków 2003.
• Chirkowska –Smolak T., Chudzicka A., (red.) Człowiek w społecznej przestrzeni bezrobocia, Poznań 2004.
• Gaś Z., Rodzina wobec uzależnień, Warszawa 1993.
• Gębka M., Dzieci, które śpiewają w kamieniu – czyli kilka słów o Internecie jako miejscu pamięci, (w:) Sokołowski M., (red.), Oblicza Internetu. Internet jako przestrzeń komunikacji i dialogu, Elbląg 2012.
• Gębka M., Funkcja prokreacyjna na rozdrożu?, „Roczniki Socjologii Rodziny”, Tom XXI (2011).
• Gębka M., Miejsce ojca w procesie prokreacji – droga ku równości czy zagrożenie dyskryminacją, „Studia i analizy europejskie”, nr 1(7)/2011.
• Gębka M., Trzy pytania o kryzys ojcostwa, „Roczniki Socjologii Rodziny”, Tom XVII (2006).
• Jarosz M., (red.), Patologia życia rodzinnego, CPBP, Warszawa 1990.
• Kawula S., Machel H., (red.), Młodzież a współczesne patologie społeczne: diagnoza, profilaktyka, resocjalizacja, Gdańsk/Toruń 1994.
• McWhirter J.J, McWhirter B.T., McWhirter A.M., McWhirter E.H., Zagrożona młodzież, Warszawa 2001.
• Melosik Z., Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Wolumin, Poznań 2002.
• Mierzwiński B., Mężczyzna istota nieznana, OW-P Adam,Warszawa 1999.
• Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2009 lub nowsze.
• Seweryńska A. M., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej: przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 2004.
• Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków 2002.
• Sztander W., Rodzina z problemem alkoholowym, Warszawa 1995.
• Woronowicz B. T., Alkoholizm jako choroba, Warszawa 1995.
• Woronowicz B. T., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Poznań/Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: