Ochrona przed manipulacją 12-DS2st20
Opis treści kształcenia
Pojęcia: manipulacja, perswazja, propaganda
Strategie i techniki manipulacji i perswazji
Strategie zmiany postaw.
Techniki manipulacji i perswazji obecne w życiu społecznym (polityce, reklamie, biznesie)
Techniki chroniące przed zmianą postaw, manipulacją i komunikatami perswazyjnymi
Manipulacja i perswazja a komunikaty werbalne i mowa ciała
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna pojęcia i teoretyczne podstawy manipulacji i perswazji
Zna techniki ochraniające zmianę postaw pod wpływem manipulacji i perswazji.
Posiada zdolność krytycznej analizy komunikatów werbalnych pod kątem treści manipulacyjnych i perswazyjnych.
Posiada zdolność analizy mowy ciała pod kątem treści manipulacyjnych i perswazyjnych
Posiada wiedzę i potrafi ją zastosować w celu ochrony siebie oraz grup społecznych przed wpływem manipulacji i perswazji
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Analiza przykładowych strategii manipulacyjnych
Wymień sposoby radzenia sobie z technikami perswazji wg Cialdiniego
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Aronson E., Wilson T.D., Ackert R.M., Psychologia Społeczna, Poznań 2012.
Aronson E., Aronson J., Człowiek istota społeczna, Warszawa 2011.
Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1994.
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk 1999.
Doliński D., Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk 2005.
Doliński D., Gamian-Wilk M., Przestrzenie manipulacji społecznej, Warszawa 2014.
Falkowski A., Tyszka T., Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańsk 2001.
Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003.
Hogan K., Psychologia perswazji. Strategie i techniki wywierania wpływu na ludzi. Warszawa 1996.
Joule R-V., Gra w manipulacje: wywieranie wpływu na ludzi : dla uczciwych, Gdańsk 2010.
Kubicka D., Kołodziejczyk A., Psychologia wpływu mediów. Wybrane teorie, metody, badania, Kraków 2007.
Nazare-Aga I., Nie pozwól sobą manipulować w życiu, Warszawa 2004.
Niewalda M., Metody manipulacji XXI wieku, Warszawa 2013.
Pratkins A., Aronson E., Wiek propagandy. Używanie i nadużywania perswazji na co dzień, Warszawa 2004.
Stephan W. C., Stephan C.W., Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. Gdańsk 1999.
Warecki W., Warecki M., Słowo o manipulacji czyli krótki podręcznik samoobrony, Warszawa 2005.
Witkowski T., Psychologia kłamstwa. Motywy-strategie-narzędzia, Wałbrzych 2002.
Witkowski T., Psychomanipulacje: jak je rozpoznawać i jak sobie z nimi radzić, Wałbrzych 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: