Myślenie systemowe 12-DS2st18
Opis treści kształcenia
Myślenie systemowe a nauka o złożoności
Świat jako całość – w postrzeganiu potocznym i w naukach przyrodniczych i społecznych
Świat jako całość – w filozofii
Świat jako całość – w religiach
Trójca systemowa: dlaczego widzę to co widzę, dlaczego rzeczy pozostają takie same, dlaczego rzeczy się zmieniają [Gerald M. Weinberg]?
Złożoność i widzenie całości w pracy coacha, trenera, lidera, mediatora, ewangelizatora.
Piąta dyscyplina – organizacja samoucząca Petera Senge
Nawyki skutecznych organizacji i w społeczeństwie
Metodologia identyfikacji i osiągania celów, krytyczna analiza ujęć systemowych
Interpretowanie, analiza i opisywanie obserwacji według teorii myślenia systemowego.
Myślenie systemowe i sieciowe w zarządzaniu projektami
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Pozna historię rozeznania i badania świata dzięki działaniom systemowym w religii i naukach
Nabędzie podstawową wiedzę z teorii myślenia systemowego
Przećwiczy przykładowe ujęcia systemowe rzeczywistości
Zastosuje myślenie systemowe w konkretnych zadaniach mediatora, coacha, trenera, lidera, przywódcy, ewangelizatora
Zrozumie i przekona się do nieopisywalnej w pełni roli myślenia systemowego w rozwoju każdej organizacji
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
1. Uzasadnij konieczność stosowania w naukach pozytywnych redukcji opisu rzeczywistości od systemów złożonych do systemów prostych.
2. Wytłumacz w kontekście działania systemowego słowa: myśl globalnie działaj lokalnie?
3. Zaprojektuj porady dla zarządzającego małą grupą, tak by stała się ona organizacją samouczącą według zasady Arystotelesa: Całość to więcej niż suma jego części.
Kryteria oceniania
Informacje szczegółowe o kryteriach oceniania końcowego rodzajów zajęć:
Studenci są oceniani na bieżąco z pisemnej analizy wykonywanych zadań na zajęciach i samodzielnie wpisywanych na platformie edukacyjnej Moodle.
Studenci indywidualnie opracowują projekt oceniany przez całą grupę ćwiczeniową.
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Zalecana literatura
Charles Duhigg, Siła nawyku, tłum. Małgorzata Guzowska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN 2013.
Gerald M. Weinberg, Myślenie systemowe, tłum. Czesław Berman, Ryszard Wielburski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne 1979.
Jerzy Rokita, Myślenie systemowe w zarządzaniu organizacjami, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 2011
Peter M. Senge, Piąta dyscyplina, teoria i praktyka organizacji uczących się, tłum. Helena Korolewska-Mróz, Kraków, Oficyna Ekonomiczna Wolters Kluwer Polska 2006.
Myślenie systemowe w coachingu, red. Katarzyna Ramirez-Cyzio, Warszawa, Pracownia satysfakcji 2013.
Tomasz Kopczyński, Myślenie systemowe i sieciowe w zarządzaniu projektami, Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu 2014.
Tomasz Maruszewski, Psychologia poznania. Sposoby poznawania siebie i świata, Gdańsk, GWP 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: