Warsztat pracy z grupą 12-DS2st17
Opis treści kształcenia
Etapy procesu grupowego
Zasady pracy w grupie – współtworzenie, zapoznanie się z zasadami etycznymi obowiązującymi prowadzącego grupę
Role społeczne w małej grupie
Moderowanie procesu grupowego
Udzielanie informacji zwrotnych
Tworzenie scenariuszy zajęć edukacyjnych
Prowadzenie symulowanych sytuacji grupowych
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Ma pogłębioną wiedzę na temat społecznego funkcjonowania człowieka, zasad procesu grupowego oraz mechanizmów powstawania oraz rozwiązywania konfliktów i potrafi ją praktycznie wykorzystać
Potrafi przedstawić modele komunikowania społecznego i zachować się asertywnie oraz uczyć innych tej formy zachowań
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, a także prawidłowo rozpoznawać i nazywać role członków grupy i jej dynamikę
Potrafi współpracować z przedstawicielami różnych grup społecznych – umie animować procesy dialogu międzypokoleniowego, wspólnotowego, religijnego i międzykulturowego
Przyjmuje różne role w grupie, kreuje przestrzeń do porozumienia dla różnych grup społecznych,
odznacza się dużą kreatywnością w zakresie organizacji małych grup i animowania społeczności lokalnych
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
ćwiczenia: : 1) przeprowadzenie (w parach) krótkich fragmentów warsztatów dla swoich kolegów z grupy, między którymi zachodziły i zachodzą autentyczne relacje; 2) przeprowadzenie symulowanych sytuacji grupowych
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Hanna Hamer, Rozwój umiejętności społecznych. Przewodnik dla nauczycieli. Veda. Warszawa 1999, ISBN 83-85584-65-X
Hanna Hamer, Rozwój umiejętności społecznych. Lektura dla osób wkraczających w dorosłe życie. Veda. Warszawa 1999, ISBN 83-85584-66-8
Manfred Gellert, Claus Nowak, Zespół. GWP. Gdańsk 2008.ISBN 978-83-7489-7
Carol K. Oyster, Grupy. Zysk i Ska. Poznań 2002, ISBN 83-7150-867-0
Tony Stoltzfus, Sztuka zadawania pytań w coachingu. Aetos Media Sp. z o.o. Wrocław 2012. ISBN 978-83-61097-21-1
Klaus W.Vopel, Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Części I- IV. Wydawnictwo Jedność. Kielce 1999;. ISBN 83-7224-002-7
Klaus W.Vopel, Kompas uczuć. Ćwiczenia i eksperyment do zastosowania w prac grupowej i terapii Wydawnictwo Jedność. Kielce 2005. ISBN 83-7224-032-4
Klaus W.Vopel, Poradnik dla prowadzących grupy. Jedność. Kielce 1999. ISBN 83-7224-154-6
Klaus W.Vopel, Przerwa, która daje siłę. Zabawy ułatwiające naukę. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2003. ISBN 83-7224-537-1
Klaus W.Vopel, Sztuka opowiadania, sztuka słuchania. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2003. ISBN 83-7224-590-8
Klaus W.Vopel, Zabawy, które łączą. Otwartość i zaufanie w początkowej fazie istnienia grupy. Tom 1. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2001. ISBN 83-7224-002-7
Klaus W.Vopel, Zabawy, które łączą. Otwartość i zaufanie w początkowej fazie istnienia grupy. Tom 2. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2001. ISBN 83-7224-002-7
Klaus W.Vopel, Sztuka opowiadania, sztuka słuchania. Wydawnictwo Jedność. Kielce 2003. ISBN 83-7224-590-8
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: