Dialog międzyreligijny i międzykulturowy 12-DS2st11
Opis treści kształcenia
Praktyczna forma dialogu międzyreligijnego i międzyreligijnego-zasady i cel
Kształcenie myślenia dialogicznego w relacji do innych religii i kultur
Poznanie podstawy istotowej innych religii i kultur
Poznanie charakteru odmienności innych religii i kultur – ukazanie podstawowych cech
Odkrycie wartości innych religii i kultur – ukazanie najważniejszych walorów
Wskazanie na zakres wzajemnego przenikania
Metoda percepcji inności w odniesieniu do wielości
Metoda percepcji wielości w odniesieniu tożsamości
Pozytywna analiza różnic i przeciwieństw
Obiektywne weryfikowanie podobieństw
Formowanie grup twórczego myślenia dialogicznego
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Analizuje i objaśnia kryteria dialogu międzyreligijnego i międzykulturowego
Rozumie naturę i złożoność dialogu bilateralnego o charakterze religijnym i kulturowym
Rozwija i kreuje metody dialogiczne w dyskusjach o przedmiotowości relacji międzyreligijnych i międzykulturowych
Potrafi poprowadzić dialog w grupie o tematyce stosunków międzyreligijnych i międzykulturowych
Ma zdolność odróżniania priorytetów pierwszorzędnych od drugorzędnych w dialogu między religiami i między kulturami
Stosuje krytyczną refleksję i ocenę wobec jakości dialogu między religiami i kulturowego
Zachowuje otwartość na wstępowanie w dialog o kontekście międzyreligijnym i międzykulturowym z innymi
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
przygotowanie do zajęć, aktywne uczestnictwo w zajęciach, kolokwium zaliczeniowe
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
H. Burkle, Dialog międzyreligijny, w: Leksykon religii (red. H. Wandelfels), Warszawa 1997.
J. Urban, Dialog międzyreligijny w posoborowych dokumentach Kościoła, Opole 1999.
E. Sakowicz, Dialog Kościoła z Islamem według dokumentów soborowych i posoborowych, 1963-1999, Warszawa 2000.
M. Rusecki, Teologiczne interpretacje religii niechrześcijańskich, Lublin 1995.
Jan Paweł II, Enc. Redemptoris misio
Z. Zdybicka, Religia I religioznawstwo, Lublin 1988.
Badanie zmian i relacji międzykulturowych w Europie oraz na jej pograniczach, Red. K. Brozi, Lublin 1997.
Tożsamość europejska, prac zb. Red. F. Gołęmbski, Warszawa 2005.
Dialog w kulturze, praca zb. red. M. Szulakiewicz, Z. Korpus, Toruń 2003.
M. Szopski. Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa 2005.
T. Paleczny, Stosunki międzykulturowe. Zarys problematyki, Kraków 2005.
Wielokulturowość – międzykulturowość- transkulturowość w perspektywie europejskiej i pozaeuropejskiej, red. A. Barska, M. Korzeniowski, Opole 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: