Destrukcyjne grupy kultowe i sekty 12-DS2st10
Opis treści kształcenia - ćwiczenia
Zdefiniowanie fenomenu destrukcyjnego działania grup kultowych i sekt. Anatomia grupy o charakterze zamkniętym
Mechanizmy działania grup kultowych i sekt – między „wolnością” a destrukcją
Metody werbunku do kontrowersyjnych grup religijnych i sekt
Inwazja manipulacji
Zdemaskowane zniewolenie
Terroryzm w sektach
Sposoby skutecznego przeciwstawiania się działalności destruktywnego działania sekt i nowych grup religijnych
Charakterystyka profilu osób potencjalnie zagrożonych i ulegającym destrukcyjnym wpływom sekt
Przyczyny wstępowania do sekt
Rozwiązywanie problemów i pomoc osobom w uniezależnieniu się od destruktywnego wpływu oddziaływania grup kultowych i sekt
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna i potrafi zdefiniować oraz scharakteryzować zjawiska destrukcyjnego oddziaływania grup kultowych i sekt. Rozumie mechanizmy tego oddziaływania. Potrafi je wyjaśnić i ocenić
Ma ogólną świadomość złożoności fenomenu destrukcyjnych skutków działalności nowych grup kultowych i sekt
Jest zapoznany z najważniejszymi sposobami przeciwdziałania i zapobiegania destrukcji powodowanych przez sekty i niektóre grupy kultowe
Rozumie i potrafi zinterpretować czynniki wpływające na destrukcję jednostek osobowych i społeczności wynikające ze sposobów funkcjonowania sekt
Potrafi ocenić i zinterpretować poziom zagrożenia jaki stanowi dla jednostki i społeczeństwa
Potrafi wskazać adekwatne co do konkretnych sytuacji sposoby przeciwdziałania wobec destrukcyjnej metodologii stosowanej w sektach
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
1. Red. M. Gajewski, ABC o sektach, Tychy 2004.
2. T. Nowakowski, Sekty. Co każdy powinien wiedzieć, Tychy 1999.
3. D. Sikorski, S. Bukalski, Sekty. Destrukcyjne grupy kultowe, Lublin 2004.
4. Red. R. Stacherski, Sekty. Zdemaskowane zniewolenie, Płock 2005.
5. P. Królak, Sekty. Inwazja manipulacji, Radom 2003.
6. P. T. Nowakowski, Sekty. Oblicza werbunku, Tychy 2001.
7. Red. G. Fles, Terroryzm w sektach, Ruda Śląska –Tychy, 2004.
8. M. Gajewski, Nowe ruchy religijne i sekty. Między zbawieniem a destrukcją,
Kraków 2002.
9. Red. M. Gajewski, Grupy kultowe. Uwarunkowania społeczne, Kraków 2012.
10. P. Starmach, Kościół pontyfikatu Jana Pawła II wobec zjawiska sekt i nowych ruchów religijnych jako problemu duszpasterskiego, Kraków 2014
11. T. Błaszczyk, Sekty jako zagrożenie wolności i procesu kształtowania osobowości uczniów, w: Psychologia rozwiązywania problemów szkoły, red, J. Miluska, Poznań 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: