Poradnictwo i pomoc psychologiczna 12-DS2st09war
Opis treści kształcenia
Wykłady
Wprowadzenie do tematyki poradnictwa i pomocy psychologicznej
Kompetencje psychologa, psychiatry, psychoterapeuty, psychologa klinicznego, pedagoga
Poradnictwo psychologiczne a psychoterapia
Formy pomocy psychologicznej
Modele diagnozy psychologicznej
Metody diagnozy psychologicznej
Głównie kierunki psychoterapii
Badania nad skutecznością psychoterapii
Wybrane metody i techniki z zakresu pomocy psychologicznej i terapeutycznej
Ćwiczenia
Opis treści kształcenia
Kontakt pomocowy z klientem indywidualnym, małżeństwem, osobą niepełnoletnią, rodziną
Kontekstualizacja procesu pomocowego
Diagnoza psychologiczna
Metody wspierające proces terapeutyczny - bajkoterapia, metafora, drama, praca z figurami, wykorzystywanie przestrzeni i przedmiotów
Sposoby i rodzaje zadawanych pytań w procesie poradnianym
Analiza trudności mogących pojawić się w pracy z klientem
Analiza przypadków w poradnictwie i pomocy psychologicznej
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
zna pojęcia z zakresu poradnictwa i pomocy psychologicznej
potrafi określić specyfikę pracy psychologa, psychiatry, psychoterapeuty, pedagoga
potrafi wskazać podobieństwa i różnice między pomocą psychologiczną a psychoterapią
zna zasadnicze formy prowadzenia poradnictwa i rozumie ich zastosowanie
zna podstawowe modele diagnozy psychologicznej
identyfikuje metody diagnostyczne adekwatnie do potrzeb wspomaganego
zna główne kierunki współczesnej psychoterapii
potrafi wskazać zasadnicze czynniki decydujące o skuteczności pomocy psychologicznej
zna wybrane metody i techniki z zakresu pomocy psychologicznej i terapeutycznej
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do projektowania, organizowania i realizowania działań pomocowych wobec różnych osób potrzebujących
potrafi wstępnie diagnozować różne problemy
potrafi budować sieć wsparcia i współpracować z innymi podmiotami w zakresie pomocowym
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Omów zasadnicze formy prowadzenia poradnictwa i pomocy psychologicznej
Omów zasadnicze czynniki wpływające na skuteczność psychoterapii
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Grzesiuk, L. (red.). (1994). Psychoterapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Grzesiuk, L. (red.). (2005). Psychoterapia, t. 1. Teoria. Podręcznik akademicki.Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury.
Grzesiuk, L. (red.). (2006). Psychoterapia, t. 2. Praktyka. Podręcznik akademicki. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury.
Sęk, H. (red.). (2012). Psychologia kliniczna, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sęk, H. (red.). (2012). Psychologia kliniczna, t. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Suchańska, A., (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Paluchowski, J. (2012). Diagnoza psychologiczna. Proces - narzędzia - standardy. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Molicka, M. (2011). Biblioterapia i bajkoterapia. Poznań: Media Rodzina.
Kozak A., Pietrzak A. (2009). W poszukiwaniu siebie. Bajki terapeutyczne dla dorosłych. Częstochowa: Święty Paweł.
de Barbo, B. (red.) (1999) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: