Techniki twórczego myślenia w pracy grupowej 12-DS2st08
Opis treści kształcenia
Heurystyka pragmatyczna – zasady i cele
Działania wspomagające myślenie lateralne 1 – heurystyka – możliwości i ograniczenia
Działania wspomagające myślenie lateralne 2 – warunki twórczego myślenia
Synektyka, podstawy teoretyczne sesji synektycznej, przeprowadzenie sesji
Sesja synektyczna zaawansowana, przeprowadzenie sesji
Metody odkrywania celów, faktów, problemów
Metody znajdowania pomysłów i idei
Procesy rozwiązywania problemów
Analiza morfologiczna
Analogia i jej modele formalne
Kształtowanie grup twórczego myślenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Objaśnia i charakteryzuje działania stosowane w ramach heurystyki
Rozumie naturę niestandardowego i kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów społecznych, naukowych
Stosuje w praktyce metody odkrywania celów faktów i problemów
Zna i potrafi zorganizować grupowe procesy znajdowania pomysłów i idei
Potrafi przeprowadzić analizę morfologiczną
Stosuje myślenie analogiczne na wybranych przykładach
Jest otwarty na prowadzenie wspólnie z innymi poszukiwań sposobów najbardziej sprzyjających rozwojowi kreatywnego życia społecznego
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
1. Przeprowadź sesję synektyczną pomagająca w wybranym problemie.
2. Opisz proces rozwiązywania problemów według Polya.
3. Podaj główne etapy analizy morfologicznej.
4. Poprowadź działania grupowe zgodne z procedurą morfologiczną.
Kryteria oceniania
ćwiczenia: przygotowanie do ćwiczeń, aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, kolokwium zaliczeniowe, opracowanie projektu wykorzystującego techniki twórczego myślenia w pracy grupowej, przeprowadzenie samodzielne aktywizujących działań grupowych j
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Karol Wilczyński, Paweł Kołodziejski, Mariusz Han, Misja. Gra o przywództwie, seria deon, Kraków 2014, gra planszowa, http://gramisja.pl/
Tony Proctor, Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów, tłum. Ewa Jusewicz-Kalter Gdańsk GWP 2003.
Tony Proctor, Zarządzanie twórcze, tł. Adam Janiszewski, Warszawa : Wydaw. FELBERG SJA, 2001
Jan Antoszkiewicz, Metody heurystyczne, Warszawa, Państwowe wydawnictwo Ekonomiczne 1982.
Andrzej Góralski, Twórcze rozwiązywanie zadań, Warszawa PWN 1980.
Andrzej Góralski, Reguły treningu twórczości, Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2010.
Zadanie metoda rozwiązanie. Techniki twórczego myślenia, red. Andrzej Góralski, Warszawa 1977-1984, zbiór 1-5.
Beniamin Puszkin, Heurystyka, Warszawa, Książka i Wiedza 1970.
John Mallison, Być jak Jezus. Sztuka kształcenia uczniów i przywódców, Kraków, wyd. M, 2001.
Iwona Opiełka-Majewska, Sukces firmy, Gdańsk, GWP 2003.
Uzupełniająca:
Tadeusz Pszczołowski, Zasady sprawnego działania. Wstęp do prakseologii, Warszawa, Wiedza Powszechna, 1982.
Bolesław Orłowski, Zwykłe i niezwykłe losy wynalazków, Warszawa 1989.
Bolesław Orłowski, Zbigniew Przyrowski, Księga odkryć, Warszawa 1987.
Jerzy Herlinger, Niezwykłe perypetie odkryć i wynalazków, Warszawa 1985
Louise Spear-Swerling, Robert J. Sternberg, Jak nauczyć dzieci myślenia, tłum. O. W. Kubińscy, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2003.
Geoffrey Underwood, red., Utajone poznanie, tłum. Robert Balas, Aleksandra Słabosz, Gdańsk, GWP 2004.
Tomasz Maruszewski, Psychologia poznania. Sposoby poznawania siebie i świata, Gdańsk, GWP 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: