Trening umiejętności wychowawczych 12-DS2st07
Opis treści kształcenia
Techniki budowania poczucia bezpieczeństwa w relacji z wychowankiem
Kompetencje osobiste i zawodowe wychowawcy – diagnoza, charakterystyka.
Diagnozowanie potrzeb dzieci i młodzieży na podstawie analizy pozytywnych doświadczeń z dorosłymi z okresu dzieciństwa.
Rozpoznawanie granic akceptacji dla różnych zachowań wychowanków
Bariery w prawidłowym komunikowaniu się z wychowankiem
Znaczenie emocji w procesie wychowania.
Wybrane sposoby oddziaływań wychowawczych zaczerpnięte z psychologii humanistycznej: język akceptacji i aktywne słuchanie
Komunikacja niewerbalna w pracy wychowawcy.
Metody współpracy z rodzicami
Strategie wzmacniania zasobów indywidualnych i środowiskowych wychowanków
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Rozróżnia sposoby sprzyjające i niesprzyjające komunikacji międzyludzkiej
Analizuje zachowanie w przykładowych opisach zachowania dziecka i planuje działania wspomagające jego rozwój
Potrafi zastosować adekwatne do potrzeb wychowanka sposoby oddziaływania wychowawczego i podejmuje próby przewidzenia konsekwencji takiego zachowania
Jest wrażliwy na potrzeby wychowanków i ich rodzin
Formułuje oceny dotyczące zachowań wychowanków a nie ich osoby
Dostrzega relacje pojawiające się pomiędzy koncepcją człowieka a sposobami oddziaływania wychowawczego i formułuje dylematy etyczne związane z wyborem konkretnego sposobu działania
Zna sposoby diagnozy swoich kompetencji osobistych i zawodowych i potrafi ją przeprowadzić
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
1. Bazując na przykładowych opisach sytuacji dotyczącej relacji wychowawca-wychowanek dobierz odpowiednie techniki aktywnego słuchania
2. Sformułuj prawidłowy komunikat wywodzących się z języka akceptacji na podstawie analizy języka nieakceptacji zastosowanego przez wychowawcę w przykładowych sytuacjach
3. Określcie jakie wyobrażenie o swojej roli zawodowej i wychowanku ma wychowawca posiadający wąski margines akceptacji dla zachowań wychowanka.
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Faber A., Mazlish E. (1995) Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Poznań: Media Rodzina of Poznań.
Gordon T. (2007) Wychowanie bez porażek. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Hamer H. (1994) Klucz do efektywności nauczania, Warszawa, Wydawnictwo Veda
Hamer H. (1999) Rozwój umiejętności społecznych. Jak skuteczniej dyskutować i współpracować. Warszawa.
Jedliński K. (1993) Sztuka słuchania. W: J. Santorski (red.) ABC psychologicznej pomocy. Warszawa: Agencja Wydawnicza Jacek Santorski & Co, s.13-25.
Poszwa J., (2003) Komunikacja interpersonalna a relacja wychowawca- wychowanek, Opieka Wychowanie Terapia, 2, 17-20.
Rosenberg M. B. (2003) Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & CO, rozdz. III-V.
Rosenberg M. B. (2003) Rozwiązywanie konfliktów poprzez Porozumienie bez Przemocy. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & CO.
Stewart J., Milt T. (2000) Słuchanie dialogiczne; lepienie wzajemnych znaczeń. W: J. Stewart (red.). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 234 – 256.
Vopel K. W. Gry i zabawy interakcyjne dzieci i młodzieży, Kielce 1999, Wydawnictwo Jedność.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: