Elementy metodologii nauk społecznych i statystyki 12-DS2st06
Opis treści kształcenia konwersatorium
Pojęcie nauki i teorii
Pojęcia i terminy z zakresu metodologii nauk społecznych
Stanowiska interpretacyjne badań społecznych: interpretacja przyczynowa i teleologiczna
Problemy i hipotezy badawcze
Konceptualizacja przedmiotu, operacjonalizacja wielkości.
Pomiar: nominalny, interwałowy, porządkowy, ilorazowy
Dobór próby
Testy parametryczne i nieparametryczne
Analiza korelacji, współczynniki istotności testów.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Rozumie podstawowe problemy metodologiczne z uwzględnieniem nauk społecznych
Potrafi wskazać na relacje pomiędzy wiedzą teoretyczną i praktycznymi badaniami
Umie wskazać na ograniczenia badań nauk społecznych
Potrafi dobrać odpowiednią próbę badawczą, opisać problem i stworzyć hipotezy badawcze
Odpowiednio do potrzeb dopiera wskaźniki, rodzaje testu, poziomy pomiaru
Umie zastosować schematy interpretacji i wyjaśniania
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Na podstawie danych dokonaj analizy stosując odpowiednie wskaźniki i rodzaje testu
Dokonaj interpretacji uzyskanych wyników…
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Bedyńska S., Cypryańska M. (red.), Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego, Warszawa 2013.
Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 1999.
Szwed R., Metody statystyczne w naukach społecznych. Elementy teorii i zadania, Lublin 2008.
Sobczyk M., Statystyka, Warszawa 1998 i późniejsze wydania
Wieczorkowska G., Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: