Europejska myśl antropologiczna (cz.1) 12-DDS79-12
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wykład – 1
Wprowadzenie w antropologię filozoficzną
Główne nurty i kierunki antropologii filozoficznej
Zagadnienie immanencji i transcendencji człowieka
Cielesność i duchowość człowieka
Poznanie i wola
Problematyka wolności
Problematyka osoby ludzkiej
Zagadnienie jedności psychofizycznej człowieka
Życie społeczne
Człowiek jako istota religijna
Człowiek i kultura
Efekty kształcenia
Przedmiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów.
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
objaśnia, na czym polega integralnie rozumiana antropologia filozoficzna i opisuje jej podstawową problematykę
wyszukuje główne nurty i kierunki filozoficzne oraz ich przedstawicieli
w odniesieniu do antropologii filozoficznej
objaśnia główne tezy humanizmu personalistyczno-teistycznego i właściwie ocenia twierdzenia różnych humanizmów naturalistyczno-teistycznych wdraża w działaniach wychowawczych podstawy humanizmu personalistyczno-teistycznego
wyszukuje główne kierunki antropologii filozoficznej, które znalazły swe odbicie w różnych ujęciach teologicznych
posługuje się dziełami filozofów, teologów i literaturą przedmiotu
uzyskuje podstawową wiedzę na temat biblijnych i historycznych źródeł antropologii teologicznej
uzyskuje podstawową wiedzę na temat pojmowania człowieka jako istoty stworzonej, grzesznej, zbawionej
uzyskuje podstawową wiedzę na temat historycznych i współczesnych paradygmatów w pojmowaniu człowieka jako istoty cielesno-duchowej
uzyskuje podstawową wiedzę na temat znaczenia płciowości dla zrozumienia, kim jest człowiek
poznaje teologiczną ideę Jezusa jako „nowego Adama”
poznaje teologiczną ideę Maryi jako „nowej Ewy”
poznaje teologiczne rozumienia relacji człowieka do innych stworzeń
rozumie historyczne i obecne paradygmaty antropologii teologicznej
zdobywa umiejętność analizy źródeł antropologii teologicznej oraz prawidłowego posługiwania się jej pojęciami
zdobywa umiejętność stawiania problemów z zakresu antropologii teologicznej i poszukiwania ich rozwiązań.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
Wykład 1
‒ Jędraszewski M., Antropologia filozoficzna. Prolegomena i wybór tekstów, Poznań 1991.
‒ Jędraszewski M., Wybrać większą wolność. Karol Wojtyła o człowieku, Poznań 2004.
‒ Jędraszewski M., Poznać Boga i człowieka. Augustyn – Marcel – Stein – Levinas, Poznań 2007.
‒ Kowalczyk S., Człowiek w myśli współczesnej. Filozofia współczesna o człowieku, Warszawa 1990.
‒ Kowalczyk S., Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 1990, 2000.
‒ Krąpiec A., Ja – człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Lublin 1974.
‒ Tischner J., Spór o istnienie człowieka, Kraków 1998, 2001.
- Dodatkowe publikacje wskazane przez wykładowcę
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: