Alternatywne sposoby rozwiązywania sporów 12-DDS77
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wykład
Typologie konfliktów
Sposoby opanowywania konfliktów i wspierania ich konstruktywnej finalizacji
Style i taktyki zachowania ludzi w konflikcie - unikanie, rywalizacja, kompromis, przystosowanie, współpraca
Strategie skutecznej i efektywnej komunikacji w sytuacjach konfliktowych
Alternatywne metody rozwiązywania sporów. Różnice między postępowaniem sądowym, arbitrażem i mediacją. Regulacje prawne dotyczące ADR
Poradnictwo – terapia – mentoring
Negocjacje – cele, taktyki, interesy, dylematy
Mediacje – zasady, podstawy prawne, rodzaje, ograniczenia
Arbitraż – zasady, podstawy prawne, ograniczenia
Standardy interwencji osób trzecich w konflikcie
Ćwiczenia
Zasady skutecznej i efektywnej komunikacji
Trening umiejętności komunikacyjnych - aktywne słuchanie, parafrazowanie, komunikacja niewerbalna, operowanie przestrzenią
Pożytki i zagrożenia płynące z interwencji osób trzecich w konflikcie
Przyjmowanie roli moderatora, negocjatora, mediatora i arbitra. Możliwości i ograniczenia przyjmowanych ról
Diagnoza sytuacji konfliktowej oraz dobór odpowiednich metod zarządzania konfliktem do danych typów sytuacji konfliktowych
Prowadzenie negocjacji. Negocjacje o przewadze konfliktu i negocjacje kooperatywne. Równowaga sił. Dylematy negocjacyjne. Bariery w negocjacjach
Prowadzenie mediacji - techniki, narzędzia, zasady, ograniczenia
Rola arbitra – wyzwania i dylematy rozstrzygania konfliktów
Moderowanie konfliktów w dużej grupie (np. wśród pracowników, uczniów, sąsiadów)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
zna alternatywne metody rozwiązywania sporów, potrafi opisać ich podobieństwa i różnice
zna i rozumie zasady arbitrażu i zna jego podstawy prawne
zna i rozumie zasady polskiego i europejskiego prawa mediacyjnego
potrafi prowadzić negocjacje, zna strategie negocjacyjne i potrafi je stosować
posiada wiedzę o źródłach i przejawach sytuacji konfliktowych, potrafi zaproponować efektywny sposób nimi zarządzania, zna zasady efektywnego i zgodnego współdziałania oraz komunikowania interpersonalnego
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
‒ Chełpa S., Witkowski T. Psychologia konfliktów. Praktyka Radzenia sobie ze sporami. Biblioteka Moderatora. Wrocław 2004.
‒ Deutsch M., Coleman P. T. (red.). Rozwiązywanie konfliktów – teoria i praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków 2005.
‒ Doherty N., Guyler M. Mediacja i rozwiązywanie konfliktów w pracy. Kozłowska A. (przeł.). Oficyna a Wolters Kluwer business. Warszawa 2010.
‒ Duda A.K. Masz prawo do mediacji w szkole. Zarys pracy mediatora szkolnego. Wydawnictwo Naukowe Scholar. Warszawa 2019.
‒ Gmurzyńska E., Morek R. (red. nauk.). Mediacje. Teoria i praktyka. Wyd.3. Oficyna a Wolters Kluwer. Warszawa 2018.
‒ Kwiatkowska D. 33 techniki negocjowania i argumentacji. Gliwice 2007.
‒ Plucińska M. (red.). Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w wymiarze jednostkowym i społecznym. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM. Poznań 2014.
‒ Rosenberg M. B. Porozumienie bez przemocy. Kłobukowski M. (przeł.). Wydawnictwo Czarna Owca. Warszawa 2012.
‒ Tabernacka M. Negocjacje i mediacje w sferze publicznej. Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska. Warszawa 2018.
‒ Wilmot W.W., Hocker J.L. Konflikty między ludźmi. Höffner M. (przeł.) Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: