Wprowadzenie do integralnego uczenia się 12-DDS75war
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Ćwiczenia
zasady współpracy półkul mózgowych – układ oko – mózg
historia technik szybkiego czytania
podstawowe zasady heurystyki – kreatywność zbiorowa
równomierne wykorzystanie obu półkul mózgowych do ćwiczenia technik zapamiętywania i kreatywnego myślenia
zasady zapamiętywania informacji
podstawowe zasady ćwiczenia szybszego czytania
zasady śledzenia tekstu
rola wskaźnika
zasady i przykłady myślenia w nurtach analityczno – krytycznym, praktyczno – kontekstualnym, kreatywno – syntetycznym
tworzenie pytań myślenia w nurtach analityczno – krytycznym, praktyczno – kontekstualnym, kreatywno – syntetycznym
zasady tworzenia notatek linearnych
zasady tworzenia notatek nielinearnych
rola mind-map w szybkim czytaniu i gromadzeniu informacji
twórcza analiza problemu
zasady myślenia heurystycznego – kreatywność zbiorowa
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
objaśnia podstawy współpracy obu półkul mózgowych oraz układu oko-mózg
rozumie naturę niestandardowego i kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów społecznych, naukowych
objaśnia i charakteryzuje procesy działania w ramach heurystyki
rozróżnia rodzaje działań w obszarach analityczno – krytycznym, praktyczno – kontekstualnym, kreatywno – syntetycznym
zna i stosuje zasady szybkiego czytania
ocenia i weryfikuje sposoby liniowego i nieliniowego sporządzania notatek
jest otwarty na prowadzenie wspólnie z innymi poszukiwań sposobów najbardziej sprzyjających rozwojowi życia społecznego intelektualnego
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
Podstawowa
‒ Louise Spear-Swerling, Robert J. Sternberg, Jak nauczyć dzieci myślenia, tłum. O. W. Kubińscy, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2003.
‒ Tony Buzan, Podręcznik szybkiego czytania, tłum. Grażyna Walota-Czekaj, Łódź 2015.
‒ Tony Buzan, Pamięć na zawołanie, tłum. Szurawski Marek, Łódź 2014.
‒ Tony Buzan, Rusz głową, tłum. Morka Jerzy, Łódź 2014.
‒ Tony Buzan, Mapy twoich myśli, tłum. Stefaniak Monika, Rossowski Dariusz, Łódź 2014.
‒ Tony Buzan, Mistrzowskie mapowanie myśli. Podręcznik użytkownika najpotężniejszego narzędzia rozumowania, tłum. Leszek Sielicki, Gliwice 2019.
‒ Rita Carter, Tajemniczy świat umysłu, tłum. Bogdan Kamiński, Poznań 1999.
‒ Wojciech Żmudziński, Metodologia uczenia się, Poznań 2001.
Uzupełniająca
‒ ,Edward de Bono, Sześć myślowych kapeluszy, tłum. Joanna Krzemień-Rusche, Gliwice, Wydawnictwo Helion 2008.
‒ Jan Antoszkiewicz, Metody heurystyczne, Warszawa, Państwowe wydawnictwo Ekonomiczne 1982.
‒ Andrzej Góralski, Twórcze rozwiązywanie zadań, Warszawa PWN 1980.
‒ Beniamin Puszkin, Heurystyka, Warszawa, Książka i Wiedza 1970.
‒ Bolesław Orłowski, Zwykłe i niezwykłe losy wynalazków, Warszawa 1989.
‒ Bolesław Orłowski, Z. Przyrowski, Księga odkryć, Warszawa 1987.
‒ Jerzy Herlinger, Niezwykłe perypetie odkryć i wynalazków, Warszawa 1985.
‒ Ian G. Barbour, Mity, modele, paradygmaty. Studium porównawcze nauk przyrodniczych i religii, Kraków, Znak 1984; wersja angielska [online], [dostęp 29.03.2010], dostępne w WWW, http://www.religion-online.org/showbook.asp?title=2238.
‒ Paul Ricoeur, Drogi rozpoznania, tłum. Janusz Margański, Kraków, WAM 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: