Naturalne planowanie rodziny (II stopień) 12-DDS74r
Opis treści kształcenia
Wykłady:
Przygotowanie rodziców do rodzicielstwa – ciąża, rozwój dziecka w okresie prenatalnym, poród, szkoła rodzenia
Ciąża zagrożona, poronienie
Karmienie piersią – powrót płodności po porodzie
Nieekologiczne sposoby regulacji poczęć i urodzeń
Dojrzewania dziewcząt – wychowanie do czystości.
Premenopauza, płodność w premenopauzie, hormonalna terapia zastępcza
Nowe technologie wspomagające NPR
Metodyka nauczania naturalnego planowania rodziny
Kodeks etyczny nauczyciela naturalnego planowania rodziny
Praca w poradni rozpoznawania płodności
Ćwiczenia:
Stosowanie metody podwójnego sprawdzenia po porodzie – karty cyklu
Stosowanie metody podwójnego sprawdzenia w premenopauzie – karty cyklu
Stosowanie metody podwójnego sprawdzenia po antykoncepcji – karty cyklu
Praca w poradni rozpoznawania płodności
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Potrafi scharakteryzować poszczególne etapy rozwoju kobiety od dojrzewania do menopauzy.
Zna nieekologiczne sposoby i skutki regulacji poczęć i urodzin.
Zna nowe technologie wspomagające metodę naturalnego planowania rodziny.
Potrafi wyznaczać dni płodne i niepłodne w cyklu kobiety w sytuacjach szczególnych.
Potrafi wykorzystać metodykę nauczania metod naturalnego planowania rodziny w sytuacjach szczególnych.
Jest otwarty na prowadzenie innych w kierunku poznania i stosowania metod naturalnego planowania rodziny.
Jest przygotowany na towarzyszenie osobom przygotowującym się do podjęcia życia małżeńskiego i rodzinnego.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
wykłady: zaliczenie ustne
ćwiczenia: interpretacja kart obserwacyjnych
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Paweł VI: Encyklika Humane vitae.
Fijałkowski W.: Ekologia rodziny. Kraków 2011.
Kornas-Biela D.: Wokół początków ludzkiego życia. Warszawa 2004.
Nehring-Gugulska: Warto karmić piersią. Warszawa 2013.
Nowoczesne metod rozpoznawania płodności. Wybrane zagadnienia. Red. R. Domżał-Drzewicka, E. Gałęziowska. Lublin 2007.
Rozpoznawania płodności. Materiały edukacyjno-dydaktyczne dla nauczycieli NPR pracowników służby zdrowia oraz zainteresowanym zdrowiem prokreacyjnym. Red. M. Troszyński. Warszawa 2013.
Szkodliwość doustnej antykoncepcji hormonalnej. Red. D. Ł. Jarczewska Warszawa 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: