„Kim-że jest człowiek…”. Biblijna antropologia a cywilizacja Europy 12-DDS68-12
Opis treści kształcenia
wprowadzenie w zagadnienie
funkcja kultury jako wyrazu ludzkiej natury
kultura i religia – współzależność, komponenty i atrybuty
zasady relacji osobowych w świetle antropologii biblijnej
człowieczeństwo w doświadczeniu egzystencjalnym
człowieczeństwo w doświadczeniu kulturowym
człowieczeństwo w doświadczeniu religijnym
wyzwania współczesnej cywilizacji
możliwe odpowiedzi na te wyzwania
rola Kościoła w życiu osób i wspólnot
rola Kościoła w dyskursie cywilizacji
działanie w kierunku tworzenia wspólnoty
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna pojęcia dotyczące antropologii i kultury
rozumie sens komunikacji międzyosobowej
rozumie sens komunikacji kulturowej
rozróżnia formy symboli jako formy komunikacji międzyludzkiej
ocenia i modyfikuje pod kątem sensu różne aspekty współczesności
posługuje się efektywnie zdolnością oceny zjawisk kulturowych
przygotowany do współdziałania z innymi osobami i grupami
kwalifikuje na postawie źródłowych opracowań znaczenie koncepcji osoby i wspólnoty
korzysta z Tradycji do tworzenia więzi społecznych i religijnych
dąży do poszerzania pola zainteresowań
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Przedstawić podstawową problematykę (terminy, ich pochodzenie, dyskurs światopoglądowy)
Przedstawić znaczenie kultury jako formy komunikacji wewnątrz społeczności
Przedstawić znaczenie biblijnej antropologii dla rozumienia odpowiedzialności człowieka
Kryteria oceniania
wykłady: aktywne uczestnictwo w zajęciach, egzamin ustny lub praca pisemna
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Człowiek i jego świat na przełomie XX/XXI wieku : materiały pokonferencyjne z Sesji w Instytucie Filologii Obcych WSP w Częstochowie / pod red. Ireneusza Mariana Świtały ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie. Częstochowa : Wydawnictwo WSP, 1998.
Marian Filipiak, Biblia jako tekst religijny i kulturowy. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej , 1993
Grzegorz Górny, Jednostki specjalne : niezwykłe wywiady z frontu wojny o duszę świata, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne 2012
Grzegorz Górny, Demon Południa, "Fronda", 2007
Grzegorz Górny, Anioł Północy, "Fronda"; AA, 2010
Włodzimierz Pawluczuk, Sposób bycia jako rodzaj wiary, Uniwersytet Jagielloński, 1991
Aleksander Posacki w rozmowie z Grzegorzem Górnym, Kuszenie dotyczy każdego, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne 2012
Anna Świderkówna, Biblia a człowiek współczesny, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak 2005
Kazimierz Trojan, Potrzeby psychiczne i wartości oraz ich implikacje religijne, Wydawnictwo WAM (Kraków) 2007
Bogusław Widła, Głos z wichru : czy świat wymknął się spod kontroli Boga?, Wydawnictwo Księży Marianów 2002
Michał Wojciechowski. Biblijny pogląd na świat : Bóg, człowiek, etyka, Edycja Świętego Pawła, cop. 2009
www.pch24.pl
http://www.stacja7.pl/
Polonia Christiana (dwumiesięcznik)
Fronda Lux (kwartalnik)
FRONDA Miesięcznik Grzegorza Górnego (miesięcznik)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: