Elementy teorii zarządzania 12-DDS62m
Wykłady:
Opis treści kształcenia
Podstawowe pojęcia w zarządzaniu: definicje zarządzania, pojęcia związane z zarządzaniem, istota zarządzania, cechy zarządzania i wymiar czasu
Nowe warunki działania organizacji/firm w dobie kryzysu czyli zasady europejskiego stylu zarządzania jako opartego na władzy jakości i inteligencji
Zarządzanie w stronę etyki – umiejętności, sztuka… czy służba?
Ćwiczenia:
Opis treści kształcenia
Optymalne zasady współdziałania – siła zespołu i atuty lidera
Kreowanie motywacji sukcesu własnego i powierzonych zespołów
Doskonalenie kompetencji komunikacyjnych mądrego menedżera – LIDERA jako człowieka dialogu (zrozumienie innych, otwartość i szacunek)
Diagnoza kultury organizacyjnej zespołu i ról w zespole
Ocena zasobów – sprawiedliwy podział pracy i stanowisk?
Technika win-win w negocjacjach i zarządzaniu
Doskonalenie kompetencji przywódczych, koncepcyjnych i organizacyjnych współczesnego menedżera – lidera
Model EFQM czyli zarządzanie poprzez jakość
Budowanie własnej marki czyli reputacja – personalizm drogą do dojrzałego podejścia w zarządzaniu
Mierzenie poziomu własnej motywacji i nastawienia do zasobów ludzkich jako podstawa otwartości lidera dialogu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji oraz rolę menedżera jako lidera i scharakteryzować jego pracę w organizacji z punktu widzenia specjalisty ds. Dialogu społecznego z uwzględnieniem szerokiego kontekstu etycznego, filozoficznego, kulturowego
umie nazwać i zdefiniować kompetencje współczesnego menedżera oraz wyjaśnić istotę i sposób doskonalenia przywództwa przez jakość, oraz etycyzację np. w zakresie komunikacji, motywacji, odpowiedzialności, wzrostu etycznych praktyk w organizacji przeciwdziałających zagrożeniom (np. mobbing)
ma umiejętność dobierania instrumentów zarządzania do analizowanej sytuacji i uzasadniania ich zastosowania (zwłaszcza w odniesieniu do zasobów ludzkich)
umie diagnozować czynniki wpływające na konieczność doskonalenia się współczesnego menedżera, klasyfikować potrzeby kompetencyjne współczesnej organizacji
potrafi dostrzegać konieczność wzrostu świadomości społecznej w sferze etyki i CSR, praktyk inteligentnego zarządzania i wykorzystywania potencjału osób
potrafi stosować podstawowe metody usprawniające komunikację interpersonalną, rozpoznaje i przeciwdziała zakłóceniom komunikacyjnym
umie etycznie i kreatywnie podchodzić do problemów, trafnie definiować braki kompetencyjne w zespole, potrafi motywować siebie i innych
stosuje zasady obiektywnej i krytycznej oceny sposobów doskonalenia pracy zespołu kierowanego przez lidera we współczesnych organizacjach
jest gotowy krzewić kulturę organizacyjną wykorzystując swoje kompetencje, szczególnie predyspozycje etyczne, personalistyczne i umiejętności dialogiczne.
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
W jaki sposób można lepiej zmotywować osoby w organizacji do pracy (motywacja pieniężna nie wchodzi w grę)
Wymień podstawowe pola kompetencji menedżera
Kryteria oceniania
w semestrze zimowym
wykłady: pisemny egzamin
ćwiczenia: przygotowanie i zaangażowanie podczas ćwiczeń oraz wiedza sprawdzona na egzaminie pisemnym
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
M. Armstrong, Zarządzanie ludźmi, przeł. G. Skoczylas, Poznań 2007;
L. Adamczuk, Konsekwencje braku kompetencji dla organizacji i menedżera, „Business Coaching” nr 1/2009.
M. Juchnowicz, Zarządzanie przez zaangażowanie, Warszawa 2010;
B. R. Kuc, M. Żemigła, Menedżer nowych czasów. Najlepsze metody i narzędzia zarządzania, Gliwice 2010;
K. H. Peschke, Gospodarka z chrześcijańskiego punktu widzenia, http://www.ordosocialis.de/pdf/kpeschke/Wirtsch%20christl%20Sicht/wacspola4neu.pdf
Peszko, Podstawy zarządzania organizacjami, wydanie czwarte, Kraków 2002;
Peszko, Elementy organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem, wydanie czwarte, Kraków, 2002;
J. Penc, Kreatywne kierowanie, Warszawa 2007;
R. Stocki, Współczesne techniki zarządzania. Podręcznik dla organizacji służebnych, Kraków 1995;
R. Stocki, Zarządzanie dobrami, Kraków 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: