Profilaktyka zagrożeń w samorządzie terytorialnym 12-DDS60m
Wykłady:
Opis treści kształcenia
Istota i cechy samorządu terytorialnego
Rys historyczny samorządu. Polska na tle innych krajów
Miejsce i rola samorządu terytorialnego w zdecentralizowanym systemie administracji
Wady i zalety decentralizacji
Gmina jako podstawowa jednostka samorządu terytorialnego
Akty prawne regulujące funkcjonowanie gmin jako jednostek samorządu terytorialnego
Samodzielność gmin
Zadania i kompetencje samorządu gminnego
Ochrona zdrowia
Pomoc społeczna
Edukacja publiczna
Polityka prorodzinna
Opieka nad bezdomnymi
Powiat jednostką samorządu terytorialnego
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Poradnictwo rodzinne
Województwo. Regionalny Ośrodek Polityki Społeczne
Ćwiczenia:
Opis treści kształcenia
Miejsce i rola samorządu terytorialnego w zdecentralizowanym systemie administracji
Gmina jako podstawowa jednostka samorządu terytorialnego
Zadania i kompetencje samorządu gminnego
Ochrona zdrowia
Pomoc społeczna
Polityka prorodzinna
Opieka nad bezdomnymi
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Poradnictwo rodzinne
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Rozumie istotę zagrożeń w samorządzie terytorialnym
Objaśnia i charakteryzuje pojęcie, cechy, istotę i kompetencje samorządu terytorialnego
Stosuje zasady profilaktyki zagrożeń
Rozróżnia rodzaje działań samorządu terytorialnego wobec zagrożeń
Ocenia i weryfikuje skuteczność działań samorządu terytorialnego wobec zagrożeń
Jest zdeterminowany do podnoszenia swoich kwalifikacji w pracy z osobami zagrożonymi
Jest przygotowany do towarzyszenia osobom zagrożonym w ramach działań specyficznych dla samorządu terytorialnego
Opisuje na podstawie tekstów źródłowych zagrożenia występujące w ramach działalności samorządów terytorialnych
Postępuje etycznie w relacjach z innymi uznając ich autonomię
Jest otwarty na prowadzenie wspólne z innymi poszukiwań sposobów najbardziej sprzyjających rozwiązaniu problemów osób zagrożonych
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Proszę omówić istotę i cechu samorządu terytorialnego.
Podaj i omów sposoby pomocy osobom zagrożonym w ramach samorządowych działań pomocy społecznej
Kryteria oceniania
wykłady: pisemne kolokwium i ustne "dopytanie"
ćwiczenia: przygotowanie się do zajęć oraz zaangażowanie podczas nich
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
T. Biernat, A. Karwacki, Aktywna polityka społeczna i profesjonalna praca socjalna w woj. kujawsko-pomorskim, Akapit Toruń 2011.
D. Trawkowska (red.), Pomoc społeczna wobec rodzin, Akapit Toruń 2011,
Bartoszek, K. Czekaj, K. Faliszek, A. Niesporek, D. Trawkowska, Instytucje wsparcia a monitoring problemów społecznych w Katowicach, Księga dobrych praktyk, Katowice 2012 ( w tym cz. II. Od poziomu globalnego do regionalnego). Agopszowicz A., Z. Gilowska, Ustawa o gminnym samorządzie terytorialnym. Komentarz, Warszawa 1999.
Dolnicki B., Samorząd terytorialny, Kraków 2006.
Dziewiecki M., Nowoczesna profilaktyka uzależnień, Kielce 2000.
Inne publikacje wskazane przez wykładowcę i osobę prowadzącą ćwiczenia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: