Metodyka zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych 12-DDS59m-war
Opis treści kształcenia - wykłady
Wartości - istota i funkcje, rodzaje, ich rola w zajęciach pozalekcyjnych
Geneza czasu wolnego i jego wpływ na jakość życia
Podstawy prawidłowego funkcjonowania grup
Podstawy edukacji pozalekcyjnej i pozaszkolnej
Przygotowanie do zajęć pozalekcyjnych pozaszkolnych
Opis treści kształcenia - ćwiczenia
Wartości - istota i funkcje, rodzaje, ich rola w zajęciach pozalekcyjnych
Geneza czasu wolnego i jego wpływ na jakość życia
Podstawy prawidłowego funkcjonowania grup
Podstawy edukacji pozalekcyjnej i pozaszkolnej
Przygotowanie do zajęć pozalekcyjnych pozaszkolnych
Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych pozaszkolnych
Problemy w prowadzeniu zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz sposoby ich rozwiązywania
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Potrafi przedstawić rodzaje wartości, ich rolę w edukacji pozalekcyjnej i pozaszkolnej oraz znaczenie czasu wolnego
Zna podstawy zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych: cele, funkcje, treści , zasady metody i formy edukacji pozalekcyjnej i pozaszkolnej
Posiada wiedzę zakresu prawidłowego funkcjonowania grupy
Potrafi przygotować oraz przeprowadzić różnorodne zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne w różnych grupach
Zna i kształtuje w sobie podstawowe kompetencje niezbędne do prowadzenia zajęć z grupą
Kryteria oceniania
od 2021/2022
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
do 2020/2021
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Napisz konspekt zajęć pozalekcyjnych.
Przeprowadzenie zajęć w małej grupie wg wybranego przez siebie tematu
Kryteria oceniania
wykłady: pisemne kolokwium
ćwiczenia: przygotowanie do ćwiczeń - kolokwium, pisemna praca domowa - opracowanie konspektów zajęć pozaszkolnych i pozalekcyjnych, aktywny udział w ćwiczeniach - poprowadzenie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
od 2021/2022
Zalecana literatura:
K. Denek: Edukacja pozalekcyjna i pozaszkolna. Poznań 2009.
K. Denek: Poza ławą szkolną. Poznań 2002.
H. Hamer: Klucz do efektywnego nauczania. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa 2010;
Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Podręcznik akademicki. Red. K. Kruszewski. Warszawa 2004.
C.K. Oyster: Grupy. Poznań 2002.
A. Panek: Zajęcia pozalekcyjne w reformowanej szkole: oczekiwania a rzeczywistość. Kraków 2002.
do 2020/2021
Zalecana literatura
M. Argyle: Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa 1999.
U. Baer: Gry dyskusyjne. Materiały pomocnicze do pracy z grupą. Lublin1997.
K. Denek: Edukacja pozalekcyjna i pozaszkolna. Poznań 2009.
K. Denek: Poza ławą szkolną. Poznań 2002.
H. Hamer: Klucz do efektywnego nauczania. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa 2010; Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Podręcznik akademicki. Red. K. Kruszewski. Warszawa 2004.
Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Opr. M. Jachimska. Wrocław brw. M.Thanhoffer, R. Reichel, R. Rabenstein: Nauczanie kreatywne. Cz. 1 i 2. Lublin 1997;
C.K. Oyster: Grupy. Poznań 2002.
A. Penek: Zajęcia pozalekcyjne w reformowanej szkole: oczekiwania a rzeczywistość. Kraków 2002.
Praca pozalekcyjna nauczyciela: poradnik metodyczny. Red. S. Mazur, J. Wojtycza, J. Ziarkowski. Kraków 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: