Metody kształcenia dorosłych 12-DDS58m
Opis treści kształcenia - wykłady
Andragogika - zarys teorii nauczania/uczenia się dorosłych
Style uczenia się dorosłych i ich diagnozowanie
Kontrakt edukacyjny w nauczaniu/uczeniu się dorosłych
Rola nauczyciela/trenera/facylitatora
Trudności w nauczaniu/uczeniu się dorosłych - aktywizacja i motywowanie do nauki
Planowanie/organizacja/logistyka szkoleń i warsztatów
Specyfika i metodologia szkoleń pracowniczych
Ćwiczenia i narzędzia do pracy indywidualnej, w małych grupach i w dużej grupie
Gry edukacyjne, demonstracje dydaktyczne i metody aktywizujące w nauczaniu/uczeniu się dorosłych
Materiały szkoleniowe i pomoce dydaktyczne
Ewaluacja zajęć; przeniesienie treści warsztatów i szkoleń na grunt zawodowy
Opis treści kształcenia - ćiwczenia
Style uczenia się dorosłych i ich diagnozowanie
Kontrakt edukacyjny w nauczaniu/uczeniu się dorosłych
Trudności w nauczaniu/uczeniu się dorosłych - aktywizacja i motywowanie do nauki
Planowanie/organizacja/logistyka szkoleń i warsztatów
Specyfika i metodologia szkoleń pracowniczych
Ćwiczenia i narzędzia do pracy indywidualnej, w małych grupach i w dużej grupie
Gry edukacyjne, demonstracje dydaktyczne i metody aktywizujące w nauczaniu/uczeniu się dorosłych
Materiały szkoleniowe i pomoce dydaktyczne
Ewaluacja zajęć; przeniesienie treści warsztatów i szkoleń na grunt zawodowy
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
samodzielnie charakteryzuje specyfikę kształcenia dorosłych
wskazuje różnice między stylami uczenia się człowieka dorosłego
zna metody diagnozowania i planowania rozwoju kluczowych kompetencji człowieka dorosłego
dobiera metody właściwe dla pracy warsztatowej i szkolenia dorosłych
wyszukuje i poprawnie stosuje środki dydaktyczne odpowiednie dla kształcenia dorosłych
samodzielnie lub w zespole sporządza projekt warsztatów i szkolenia
zna i stosuje metody aktywizacji i motywowania dorosłych do nauki
jest otwarty i kreatywny w korzystaniu z dziedzictwa kulturowego ludzkości w nauczaniu dorosłych
korzysta z osiągnięć współczesnej andragogiki i nauk o komunikacji
wybiera i prawidłowo stosuje metody ewaluacji zajęć
Kryteria oceniania
od 2021/2022
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
do 2020/2021
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Jakie są specyficzne cechy nauczania i uczenia się ludzi dorosłych?
Proszę wymienić i omówić style uczenia się dorosłych?
Jakie metody i środki dydaktyczne są najbardziej skuteczne w kształceniu dorosłych?
Kryteria oceniania
wykłady: test z wyłożonego materiału oraz znajomości zadanej literatury
ćwiczenia: przygotowanie się do zajęć i zaangażowanie podczas nich
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Aleksander P. N., Udane szkolenie. Przewodnik szkoleń i warsztatów, Kielce 2007.
Knowles S. M., Holton III E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.
Maksim A., Wojnowska M., Motywacja osób dorosłych do podejmowania dalszego kształcenia, „Edukacja Dorosłych” 2-3 (2002) s. 73-80
Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010.
Malewski M., Trzy modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi w : M. Cylkowska-Nowak (red.), Edukacja. Społeczne konstruowanie idei i rzeczywistości, Poznań 2000.
Matlakiewicz A., Solarczyk – Szwec H., Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2005.
Stopińska–Pająk A., Fabiś A. (red.), Uczący się dorosły w zmieniającym się świecie, Bielsko-Biała 2010.
Walulik A., Edukacyjne wspomaganie dorosłych w refleksji nad życiem, Kraków 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: