Wartości a modele przywództwa 12-DDS57m
od 2021/2022
Wykłady
Przywództwo i wartości - wprowadzenie w zagadnienie, definiowanie przywództwa i wartości
Przywództwo a władza, źródła władzy
Różne ujęcia przywództwa w poszczególnych teoriach, ewolucja poglądów na temat przywództwa (paradygmat klasyczny, charyzmatyczny, transakcyjny, służebny, transformacyjny, wizjonerski, organiczny)
Uwarunkowania przywództwa
Mity dotyczące przywództwa
Ćwiczenia
Istota i style kierowania, style przywództwa, typologie przywództwa
Lider i jego cechy, rozwój cech przywódczych
Lider a menedźer
Etyczny aspekt przywództwa, dekalog lidera
Lider a wdrażanie zmiany społecznej
Role i zdania lidera (w praktyce)
Diagnoza własnych kompetencji przywódczych
Sylwetki wybranych przywódców
do 2020/2021
Opis treści kształcenia - wykłady
Przywództwo – wprowadzenie w zagadnienie, definiowanie przywództwa
Przywództwo a władza; źródła władzy
Różne ujęcia przywództwa - ewolucja poglądów na temat przywództwa (paradygmat klasyczny, charyzmatyczny, transakcyjny, transformacyjny, wizjonerski, organiczny)
Uwarunkowania przywództwa
Mity dotyczące przywództwa
ćwiczenia
Istota i style kierowania, style przywództwa, typologie przywództwa
Lider i jego cechy, rozwój cech przywódczych
Lider a menedżer
Etyczny aspekt przywództwa, dekalog lidera
Lider a wdrażanie zmiany społecznej
Role i zadania lidera (w praktyce)
Diagnoza własnych kompetencji przywódczych
Sylwetki wybranych przywódców
Efekty kształcenia
od 2021/2022
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
zna i rozumie pojęcia: wartości, władza, przywództwo.
zna i rozumie najważniejsze paradygmaty ujmowania przywództwa oraz sposoby myślenie o przywództwie (mity)
potrafi rozróżnić i scharakteryzować style przywództwa, potrafi pokazać różnice między liderem a menedżerem
zna i rozumie uwarunkowania przywództwa, w tym etyczne
umie wskazać cechy i zadania lidera
jest świadomy swoich kompetencji w zakresie przywództwa
zna sylwetki wybranych przywódców i potrafi ich scharakteryzować
do 2020/2021
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna i rozumie pojęcie i istotę władzy i przywództwa
Zna i rozumie najważniejsze paradygmaty ujmowania przywództwa oraz sposoby myślenia o przywództwie (mity)
Potrafi rozróżnić i scharakteryzować style przywództwa, potrafi pokazać różnice między nimi; rozumie różnicę między liderem i menedżerem
Zna i rozumie uwarunkowania przywództwa, w tym etyczne
Umie wskazać cech i zadania lidera
Jest świadomy swoich kompetencji w zakresie przywództwa
Zna sylwetki wybranych przywódców, potrafi je scharakteryzować
Kryteria oceniania
od 2021/2022
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
do 2020/2021
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Proszę scharakteryzować klasyczny paradygmat przywództwa.
Co różni lidera od menedżera?
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
od 2021/2022
Zalecana literatura:
Adams K., Galanes G. J Komunikacja w grupach, Warszawa 2008
Baczewska-Ciupak M., Przywództwo organizacyjne w kontekście aksjologicznych i moralnych wyzwań przyszłości, Lublin 2013
Bankowicz M., Przywódcy polityczni współczesnego świata. Mężowie stanu, demokraci i tyrani, Kraków 2007
Bańka W., (red.), Wymiary przywództwa w organizacji XXI wieku, Płock 2004
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2010
Goldsmith M., Greenberg C.L., Robertson A., Hu-Chan M., Globalni liderzy – kolejna generacja, Warszawa 2010
Lachiewicz S., Zakrzewska-Bielawska A., Przywództwo i style kierowania, [w:] A. Zakrzewska- Bielawska, Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia; Warszawa 2012, s.393-421.
Perzyńska J. (red.), O efektywnej współpracy, Warszawa 2014
Piasecki A. K. (red.), Lider społeczny w XXI wieku, Kraków 2013
Thomas N.(red.), Przywództwo według Johna Adaira, Warszawa 2009
Woyach R. B., Jak zostać przywódcą, Warszawa 1993
do 2020/2021
Zalecana literatura
• Adams K., Galanes G. J., Komunikacja w grupach, Warszawa 2008
• Adir J., Kształtowanie liderów. Siedem zasad rozwijania zdolności przywódczych, Warszawa 2010
• Avery. G. C., Przywództwo w organizacji. Paradygmaty i studia przypadków. Warszawa 2009
• Baczewska-Ciupak M., Przywództwo organizacyjne w kontekście aksjologicznych i moralnych wyzwań przyszłości, Lublin 2013
• Bankowicz M., Przywódcy polityczni współczesnego świata. Mężowie stanu, demokraci i tyrani, Kraków 2007
• Bańka W., (red.), Wymiary przywództwa w organizacji XXI wieku, Płock 2004
• Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2010
• Goleman D., Boyatzis R., McKee A., Naturalne przywództwo, Warszawa 2002
• Piasecki A. K., (red.), Lider społeczny w XXI wieku, Kraków 2013
• Piasecki A. K., (red.), Model przywództwa: wymiar lokalny, krajowy, międzynarodowy, Kraków 2008
• Stoner J., Freeman R., Gilbert D., Kierowanie, Warszawa 2001
• Woyach R. B., Jak zostać przywódcą, Warszawa 1993
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: