Etyka w zawodzie trenera, coacha, doradcy, mediatora 12-DDS52mwar
Opis treści kształcenia
Wykłady:
Charakterystyka zawodu coacha, trenera itd. i wskazanie związanych z nimi zagadnień etycznych
Odpowiedzialność zawodowa ogólna
Odpowiedzialność zawodowa w zawodzie coacha, trenera, doradcy i mediatora
Problem czynów o podwójnym skutku.
Problem dylematów moralnych i dróg ich rozwiązywania w etyce
Problem trafu moralnego
Problem kryterium oceny czynu
Problem odpowiedzialności za czyjeś czyny
Podmiot i przedmiot działań moralnych
Elementy etyki zawodowej
Ćwiczenia:
Odpowiedzialność zawodowa w zawodzie coacha, trenera, doradcy i mediatora
Problem dylematów moralnych i dróg ich rozwiązywania w etyce
Problem trafu moralnego
Podmiot i przedmiot działań moralnych
Elementy etyki zawodowej
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna w stopniu rozszerzonym wiedzę o etycznych aspektach zawodów coacha, trenera, doradcy i mediatora
Posiada umiejętności związane z myśleniem etycznym i rozwiązywaniem problemów natury etycznej
Orientuje się w stopniu rozszerzonym w różnych aspektach odpowiedzialności zawodowej ogólnej i szczegółowej w zawodach coacha, trenera, doradcy i mediatora
Posiada wiedzę dotyczącą działań o podwójnym skutku
Posiada wiedzę na temat etycznych aspektów problemu dylematów moralnych
Posiada wiedzę na temat odpowiedzialności etycznej w sytuacji trafu moralnego i pośredniej odpowiedzialności za czyny innych
Posiada pozytywną postawę wobec etyki i jej doniosłości we współczesnym świecie
Stosuje główne pojęcia etyki odnośnie do etyki zawodowej
Zna i stosuje zasady oceny i krytyki etycznej
Posiada wiedzę na temat etyki zawodowej
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Opracowania i podręczniki do etyki w zawodzie trenera, coacha, doradcy i mediatora
Anzenbacher A., Wprowadzenie do etyki, tłum. J. Zychowicz, Kraków 2008.
Chyrowicz B., O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Kraków 2008.
Galarowicz J., Powołani do odpowiedzialności. Elementarz etyczny, Kraków 1993.
Spaemann R., Podstawowe pojęcia moralne, tłum. J. Merecki, Lublin 2000.
Stachewicz K., W poszukiwaniu podstaw moralności, Kraków 2001.
Opracowania i podręczniki do etyki szczegółowej i zawodowej
Baggini J., Fosl P. S., Przybornik Etyka. Kompedium metod i pojęć etycznych, tłum. P. Borkowski, PAX 2010.
Brzeziński J., Etyka zawodu psychologa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.
Chyrowicz B. (red.), Etyczne aspekty ingerowania w ludzką psychikę, Towarzystwo Naukowe KUL, 2002
Filek J., Wprowadzenie do etyki biznesu, Kraków 2001.
Fenigsen R., Eutanazja – śmierć z wyboru?, Poznań 1994.
Margasiński A., Probucka D. (red.), Etyka, psychologia, psychoterapia, Aureus, 2004.
Parsloe E., Wray M., Trener i mentor: udział coachingu i mentoringu w doskonaleniu procesu uczenia się, przekł. Witold Biliński, Biuro Tłumaczeń INTERTEXT, Wolters Kluwer Business Warszawa 2008
Starr J., Podręcznik coachingu : sprawdzone techniki treningu personalnego, tł. Agata Trzcińska, Wolters Kluwer business, 2011
Temple P., Mediator, przekł. Krzysztof Bereza, Wydawnictwo AMBER, 2011
Wojtasik B., Kargulowa A. (red.), Doradca - profesja, pasja, powołanie? : materiały ze Światowego Kongresu Poradnictwa Zawodowego, Warszawa, 29-31 maja 2002 r. Vol. 1, Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej, SDSiZRP, 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: