Moderowanie procesu grupowego 12-DDS51m
Opis treści kształcenia
Ćwiczenia:
Własne predyspozycje i umiejętności zarządzania ludźmi, znajomość grupy oraz etyczne podejście podstawą sukcesu moderatora jako człowieka dialogu, budowanie morale i doskonalenie kompetencji moderatora – w stronę etyki i personalizmu
Moderacja jako forma grupowej komunikacji w rozwiązywaniu problemów, podejmowaniu decyzji, planowaniu dalszych działań
Moderator w modelu dialogu: jako nadawca i odbiorca – techniki mówienia i aktywnego słuchania, przezwyciężanie barier komunikacyjnych, postawa pozytywnej otwartości
Diagnoza potrzeb grupy:
- identyfikacja potrzeb np. szkoleniowych i potencjałów rozwojowych;
- przewidywanie potencjalnych przeszkód rozwojowych;
- diagnoza ról grupowych ( role Belbina) i wynikających z nich komplikacji
Charakter i znaczenie kontraktu psychologicznego
Karty moderacji – proste techniki sesji moderacyjnej
Lodołamacze – zabawa czy przydatne narzędzie moderatora
Kreatywność (burza mózgów, podstawowe techniki) jako punkt wyjścia do mobilizacji w strukturyzacji procesów i rozwiązywaniu problemów
Optymalizacja komunikacji – rozpoznawanie nastrojów wyrażanych werbalnie i pozawerbalnie, stymulowanie pozytywnego stylu dyskusji i negocjacji, Feedback
Konkretne działania i zobowiązania Debata oxfordzka• Formułowanie i rodzaje celów
•
• Drzewo celów, drzewo problemów
Zjawiska wspierające i zaburzające efektywną pracę grupową – syndrom Apollo, synergia grupowa, facylitacja społeczna, efekt Ringelmana, polaryzacja grupowa
Umiejętne zarządzanie konfliktem jako podstawa konsensusu grupy – model dialogu podstawą wspólnotowości
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
potrafi rozpoznać potrzeby i oczekiwania zespołu z wyodrębnieniem i definicją ról jej członków
wykazuje zwiększenie umiejętności mediacyjnych, komunikacyjnych potrzebnych w pracy z grupą zawsze zgodnie z zasadami etyki i personalizmu (szacunku dla każdej, bez wyjątku osoby w grupie)
nabywa i rozwija umiejętności wspierania grupy doświadczającej procesu grupowego
Pogłębia samoświadomość w roli osoby prowadzącej poprzez uzyskanie informacji zwrotnych na temat swojego sposobu prowadzenia grupy, tak by móc je wykorzystać w rozwoju zawodowym
umie zastosować proste techniki wspomagające procesy grupowe (np. lodołamacze, burza mózgów, techniki motywacyjne, niwelatory konfliktu)
posiada i rozwija umiejętności bycia liderem dialogu wyrażane w postawie pozytywnej otwartości na każdego członka moderowanej grupy
Kryteria oceniania
od 2021/2022
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
do 2020/2021
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Zaplanuj i przeprowadź sesję moderującą - rozwiązanie problemu dominacji jednej osoby w grupie
Określ role członków grupy i na tej podstawie określ ich potrzeby szkoleniowe z uwzględnieniem możliwości zaangażowania poszczególnych osób do zadań zgodnie z ich profilem osobowościowym
Kryteria oceniania
ćwiczenia:
aktywne uczestnictwo w sesji, przeprowadzenie burzy mózgów, przygotowanie szczegółowego planu sesji moderującej i sposób jej przeprowadzenia, pisemny egzamin sprawdzający wiedzę oraz opisanie strategii sesji grupowej na konkretny problem
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Makselon J., Jednostka w grupie, W: J. Makselon (red.), Psychologia dla teologów, Kraków 1990 s. 233-254;
Makselon J., Społeczny kontekst funkcjonowania człowieka, W: J. Makselon (red.), Psychologia dla teologów, s. 207-232;
Mika S.: Psychologia społeczna, Warszawa l987, s. 328-524;
Słomińska J., Mechanizmy i funkcje grup młodzieżowych, Warszawa 1986;
Soiński B. J. OFM, Pastoralne aspekty dynamiki grupowej, Teologia praktyczna, tom 4, 2003, s. 93-114;
Strojnowska B., Strojnowski J.: Dynamika grupowa i jej zastosowanie w duszpasterstwie, W: Z. Chlewiński (red.) Wybrane zagadnienia z psychologii pastoralnej, Lublin 1989, s.103-121;
Aronson E., T. D. Wilson, R. M. Akert: Psychologia Społeczna - serce i umysł, tł. A. Bezwińska, Poznań 1998;
Chełpa, S., Witkowski, T. Psychologia konfliktów, Wałbrzych 1999;
Corey M.S., Corey, G. (1995). Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej, Tł. B. Speth, Warszawa 1995;
Łasiński G., Rozwiązywanie problemów w organizacji. Moderacje w praktyce, Warszawa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: