Wstęp do prawa administracyjnego 12-DDS50m
Opis treści kształcenia
Wykłady
Zagadnienia wprowadzające
Zasady ogólne prawa administracyjnego
Źródła prawa administracyjnego
Prawne formy działania administracji publicznej
Podstawowe konstrukcje nauki prawa administracyjnego.
Ustrojowe prawo administracyjne
Kontrola administracji publicznej
Podstawy odpowiedzialności odszkodowawczej za działania administracji publicznej
Prawo administracyjne – część szczególna (wybrane zagadnienia)
Omówienie istoty pism procesowych w postępowaniu administracyjnym (wnioski, odwołania od decyzji i skargi do sądu administracyjnego)
Omówienie powszechnych w praktyce problemów w sferze prawa administracyjnego
Ćwiczenia:
Różnice pomiędzy stosunkiem cywilnoprawnym i administracyjnoprawnym. Władztwo administracyjne
Działanie w granicach i na podstawie prawa
Akty prawa miejscowego
Konkretyzacja obowiązków publicznoprawnych
Ustalanie właściwości organu
Istota podań, wniosków, skarg adresowanych do organów administracji publicznej
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
wie jaki jest zakres przedmiotowy i podmiotowy prawa administracyjnego. Student zna mechanizm ustalania właściwości organów administracji publicznej
rozumie istotę stosunku administracyjnoprawnego, zna podstawowe zasady, cele i najważniejsze regulacje w zakresie prawa administracyjnego. zna zakres zadań organów administracji
dysponuje wiedzą na temat istnienia rozbieżności poglądów prezentowanych w literaturze przedmiotu oraz w judykaturze
posiada umiejętność stosowania siatki pojęciowej prawa administracyjnego
zna zasady ogólne prawa administracyjnego i wie gdzie ich poszukiwać
rozumie wzajemne relacje pomiędzy poszczególnymi gałęziami prawa administracyjnego, cywilnego i karnego
ma świadomość potrzeby ciągłej weryfikacji posiadanej wiedzy, w kontekście zmian legislacyjnych, oraz ewolucji poglądów orzecznictwa.
potrafi samodzielnie i krytycznie – stosownie do potrzeb - uzupełniać wiedzę
ma świadomość potrzeby i nawyk badania stanu prawnego
prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z rozwiązaniem konkretnych problemów
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania
Kryteria oceniania
od 2021/2022
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
do 2020/2021
Przykładowe zadania/pytania służących ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Co to znaczy, że administracja działa w granicach i na podstawie prawa?
Kto kształtuje treść stosunku administracyjnoprawnego
Kryteria oceniania
wykłady: ustne udzielenie odpowiedzi na 3 pytania
ćwiczenia: przygotowanie oraz aktywność podczas zajęć
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
od 2021/2022
Zalecana literatura:
B. Szulik, S. Serafin, K. Miaskowska-Daszkiewicz, Zarys prawa administracyjnego, Warszawa 2017.
E. Ochendowski , Prawo administracyjne, część ogólna, Toruń 2009.
J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Kraków 2010.
Z. Leoński – Materialne prawo administracyjne, Poznań 2009.
M. Stahl (red.), Materialne prawo administracyjne, pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2009
do 2020/2021
Zalecana literatura
1. E. Ochendowski , Prawo administracyjne, część ogólna, Toruń 2009,
2. J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Kraków 2010,
3. Z. Leoński – Materialne prawo administracyjne, Poznań 2009 r.
4. M. Stahl (red.), Materialne prawo administracyjne, pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: