Psychologia pracy 12-DDS49m
od 2021/2022
Wykłady
Przedmiot, paradygmaty i podstawowe dziedziny psychologii pracy
Ludzie w pracy - perspektywa predykcyjna i konstruktywistyczna w selekcji pracowników
Ocena pracy, ewaluacja i doskonalenie potencjału
Stres zawodowy i wypalenie zawodowe
Teorie motywacji do pracy
Pracoholizm - pasja czy uzależnienie
Ćwiczenia
Praca i pracownik wobec współczesnych wyzwań zawodowych
Rób to, do czego jesteś stworzony - określanie typu osobowości i odpowiadającej jej ścieżki rozwoju zawodowego
Udzielanie i przyjmowanie konstruktywnej informacji zwrotnej
Ocena stresu związanego ze studiami i własnych sposobów radzenia sobie ze stresem
Ocena własnej motywacji do nauki i pracy, poszukiwanie sposobów jej podwyższenia
Zastosowanie metody zdarzeń krytycznych dla określania wymagań osobowych w różnych rodzajach pracy, studiach i poszukiwaniach małżonka
Ocena zagrożenia pracoholizmem i- jego typu-opracowanie planu interwencji
Praca zespołowa -ocena roli pełnionej w zespole oraz wypracowywanie sposobów radzenia sobie z rolami dysfunkcjonalnymi
Wykorzystywanie zasobów i pokonywanie wyzwań na drodze kariery zawodowej
Znaczenie wymagań, kontroli i wsparcia dla motywacji do uczenia się i stresu w pracy
do 2020/21
Wykłady:
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_01 Przedmiot, paradygmaty i podstawowe dziedziny psychologii pracy
TK_02 Ludzie w pracy - perspektywa predykcyjna i konstruktywistyczna w selekcji pracowników
TK_03 Ocena pracy: ewaluacja i doskonalenie potencjału
TK_04 Rozwój zawodowy i doradztwo zawodowe
TK_05 Stres zawodowy i wypalenie zawodowe
TK_06 Środowisko pracy a wykonywanie pracy
TK_07 Teorie motywacji do pracy
TK_08 Wyznaczniki i konsekwencje satysfakcji z pracy
TK_09 Pracoholizm - pasja czy uzależnienie
TK_10 Wykonywanie pracy a starzenie się społeczeństwa
Ćwiczenia
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_11 Stare i nowe psychologiczne problemy związane z pracą
TK_12 Rób to, do czego jesteś stworzony - określanie typu osobowości i jego związku z aktywnością zawodową -
TK_13 Tworzenie systemu ewaluacyjnego na przykładzie oceny pracy studentów
TK_14 Określanie stadium rozwoju zawodowego, ocena preferencji teoretycznych doradców i oczekiwań wobec doradców
TK_15 Ocena stresu związanego ze studiami i projektowanie interwencji służących zapobieganiu stresowi lub łagodzeniu skutków oddziaływania stresorów
TK_16 Określanie wymagań środowiskowych związanych ze studiami lub pracą i zagrażających wykonaniu zadań oraz stosowanych trybów zarządzania wymaganiami i ich konsekwencji
TK_17 Ocena własnej motywacji do pracy i poszukiwanie środowiska zawodowego odpowiadającego określonemu rodzajowi motywacji
TK_18 Ocena poziomu satysfakcji ze studiowania i zaplanowanie zmiany zapewniającej jej podniesienie
TK_19 Ocena zagrożenia pracoholizmem i- jego typu, opracowanie planu pomocy
TK_20 Opracowanie planu zwalczania stereotypów i uprzedzeń wobec starszych pracowników w środowisku pracy
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Rozumie psychologiczne mechanizmy zachowania się człowieka w warunkach aktywności zawodowej
Objaśnia I charakteryzuje psychologiczne korzyści związane z aktywnością zawodową
Ocenia i weryfikuje psychologiczne zagrożenia związane z aktywnością zawodową
Stosuje wiedzę psychologiczną do rozwiązywania problemów w środowisku pracy
Rozumie przyczyny i zna sposoby rozwiązania problemów związanych z efektywnością studiowania
Określa własną drogę kariery zawodowej
Skutecznie komunikuje się i współpracuje z innymi członkami zespołu zadaniowego
Kryteria oceniania
od 2021/2022
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
do 2020/2021
Przykładowe zadania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Opracowanie według ustalonego schematu raportów w ramach grupy zadaniowej z zadań bądź kwestionariuszy wykonywanych na ćwiczeniach
Kryteria oceniania
wykłady: egzamin
ćwiczenia: przygotowanie i aktywność na zajęciach, raport z ćwiczeń
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
od 2021/2022
Zalecana literatura:
Bańka, A. (2002). Psychologia organizacji. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki ( t.3, s.321-350). Gdańsk:Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Bańka, A. (2002). Psychologia pracy. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki ( t.3, s.283-320). Gdańsk Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Chmiel, N. (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk:Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Killinger B. (2007). Pracoholicy. Szkoła przetrwania. Poznań: Rebis.
Lubrańska, A (2017) Psychologia pracy. Podstawowe pojęcia i zagadnieniaWarszawa:Difin.
Tieger,P; Barron, B.(2005). Rób to, do czego jesteś stworzony. Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka.
Zimbardo, P.G.,Johnson,R. L.,McCann V. (2010) Psychologia kluczowe koncepcje tom 5. Człowiek i jego środowisko. Rozdział 2 Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
do 2020/2021
Zalecana literatura
Bańka, A. (2002). Psychologia organizacji. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki ( t.3, s.321-350). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Bańka, A. (2002). Psychologia pracy. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki ( t.3, s.283-320). Gdańsk Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Chmiel, N. (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Killinger B. (2007). Pracoholicy. Szkoła przetrwania. Poznań: Rebis.
Tieger,P; Barron, B.(2005). Rób to, do czego jesteś stworzony. Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: