Praktyki pedagogiczne 12-DDS45r-33
Uwaga: Przedmiot trzysemestralny. Poniższy opis dotyczy trzech semestrów razem.
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_01 zapoznanie ze specyfiką placówki, w której odbywa się praktykę, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych
TK_02 prowadzenie wieloaspektowej obserwacji pedagogicznej, zwłaszcza dynamiki grup, komunikacji interpersonalnej, czynności opiekuńczo-wychowawczych podejmowanych przez opiekuna praktyk
TK_03 podejmowanie współdziałania z opiekunem praktyk w prowadzeniu działań opiekuńczo-wychowawczych
TK_04 pełnienie roli opiekuna-wychowawcy
TK_05 analiza i interpretacja zdarzeń związanych z procesami komunikacji interpersonalnej i społecznej w grupach wychowawczych
TK_06 prowadzenie obserwacji czynności dydaktycznych podejmowanych przez opiekuna praktyk (toku metodycznego zajęć, stosowanych metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy)
TK_07 prowadzenie obserwacji sposobów oceniania uczniów oraz zadawania i kontrolowania pracy domowej
TK_08 współdziałanie z opiekunem praktyk w planowaniu i przeprowadzeniu zajęć
TK_09 pełnienie roli nauczyciela w szczególności przez przygotowanie, organizację i prowadzenie zajęć w oparciu o samodzielnie opracowane scenariusze
TK_10 prowadzenie dokumentacji praktyk i konfrontowanie wiedzy z praktyką
TK_11 ocenianie przebiegu prowadzonych zajęć, konsultacja z opiekunem praktyk w celu omówienia obserwowanych i prowadzonych zajęć
TK_12 omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów
Efekty kształcenia
Uwaga: Przedmiot trzysemestralny. Poniższy opis dotyczy trzech semestrów razem.
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
ma wiedzę o funkcjach i strukturze systemu edukacji, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych
ma wiedzę o środowiskach wychowawczych, zna ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
zna metodykę wykonywania zadań pedagogicznych
posiada wiedzę na temat zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w placówkach edukacyjnych i oświatowych
dokonuje obserwacji i interpretacji zjawisk pedagogicznych
konfrontuje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki z praktyką szkolną
ocenia przydatność metod, technik, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych z wykorzystaniem nowoczesnych strategii edukacyjnych
pracuje w zespole, umie wyznaczać i przyjmować wspólne cele działań wychowawczych i edukacyjnych
dobiera i wykorzystuje dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystuje nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej
analizuje własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazuje obszary wymagające modyfikacji, wdraża działania innowacyjne
ma świadomość etycznego diagnozowania i oceniania uczniów
odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i przygotowuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze)
Kryteria oceniania
Uwaga: Przedmiot trzysemestralny. Poniższy opis dotyczy trzech semestrów razem.
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Uwaga: Przedmiot trzysemestralny. Poniższy opis dotyczy trzech semestrów razem.
Zalecana literatura
Regulamin praktyk pedagogicznych na Wydziale Teologicznym Uniwersytety im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Kierunek dialog i doradztwo społeczne – studia pierwszego stopnia.
Fischer R., Uczymy się uczyć, Warszawa 1999.
Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania, czynności nauczyciela, Warszawa 1993.
Kupisiewicz C., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1995.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: