Socjologia rodziny 12-DDS40r
Wykłady:
Opis treści kształcenia
Rodzina w perspektywie historycznej
Rodzina w różnych kulturach
Teorie socjologiczne o rodzinie i modele rodziny
Rodzina jako grupa społeczna i jako instytucja
Funkcje rodziny wobec swoich członków i społeczeństwa
Współczesne przemiany społeczne, gospodarcze, polityczne a funkcje rodziny
Rodzina a pokolenie
Czynniki trwałości i rozpadu rodzin
Rodzina niepełna a wychowanie
Rodzina a patologie społeczne
Ćwiczenia
Opis treści kształcenia
Sytuacja społeczno-gospodarczo-polityczna państwa a funkcje rodziny
Role rodzinne i zawodowe rodziców
Rodzina z perspektywy pokoleń
Wychowanie i przekaz wartości w rodzinie
Rola komunikacji w rodzinie
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Rozumie znaczenie podstawowych pojęć z zakresu socjologii rodziny
Opisuje modele rodziny w różnych kulturach
Zna teorie socjologiczne o rodzinie
Analizuje rodzinę jako grupę społeczną oraz instytucję społeczną
Opisuje funkcje rodziny
Rozumie i objaśnia wpływ współczesnych przemian zachodzących w społeczeństwach na funkcje spełniane przez rodzinę
Analizuje relacje międzypokoleniowe w rodzinie pod kątem komunikacji i możliwych konfliktów
Rozumie i interpretuje czynniki wpływające na trwałość i rozpad rodziny
Rozumie znaczenie systemu aksjo-normatywnego przyjmowanego przez członków rodziny i społeczeństwa dla ich funkcjonowania i tożsamości
Korzysta ze źródeł bibliograficznych
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Jaką rolę pełnią seniorzy w przekazie wartości w rodzinie?
W jakim kierunku zmierzają współcześnie zmiany odnośnie ról rodzinnych i zawodowych pełnionych przez mężczyzn i kobiety?
Kryteria oceniania
wykłady: pisemne zaliczenie z notą
ćwiczenia: przygotowanie do zajęć, zaangażowanie podczas nich, przedstawienie prac, jeśli takowe były wymagane na dane ćwiczenia
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Giddens A., Socjologia. Wydanie nowe, Warszawa 2012.
Kuryś K., System rodzinny wobec zmian rozwojowych, Poznań 2013.
Modrzewski J., Socjalizacja a uczestnictwo społeczne. Studium socjopedagogiczne, Poznań 2004.
Podgórski R. A., Socjologia mikrostruktury. Podręcznik akademicki, Bydgoszcz-Olsztyn 2008.
Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2012.
Wrzesień W., Jednostka-rodzina-pokolenie, Poznań 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: