Naturalne planowanie rodziny (I stopień) 12-DDS39r
Opis treści kształcenia - wykłady
Wykład wprowadzający w problematykę naturalnego planowania rodziny. Istota NPR. Podstawy naukowe. Życie z płodnością
Wymagania etyczne wobec przyszłego Nauczyciela NPR. Kodeks etyczny Nauczyciela NPR - omówienie
Historia NPR. Metoda rytmu (kalendarzowa) – metoda o wartości historycznej. Sytuacja w zakresie NPR na świecie i w Polsce. Przedstawienie Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Naturalnego Planowania Rodziny i jego misji. Prezentacja pozostałych działających w Polsce organizacji promujących metody rozpoznawania płodności
Anatomia, fizjologia, endokrynologia układu płciowego mężczyzny i kobiety. Regulacja hormonalna cyklu miesiączkowego
Wskaźniki płodności w cyklu miesiączkowym, diagnostyka cyklu. Metoda podwójnego sprawdzenia.
Przegląd metod NPR
Zalety, trudności oraz skuteczność metod NPR. Cechy idealnej metody planowania rodziny
Nieekologiczne sposoby regulacji poczęć i urodzeń (mechanizm działania, szkodliwość, powrót płodności). Problematyka aborcji.
Obniżona płodność, niepłodność. Naprotechnologia. Zagadnienia wstępne
Przygotowanie rodziców do rodzicielstwa. Rozwój dziecka w okresie prenatalnym, ciąża.
Dojrzewanie dziewcząt
Nowe technologie wspomagające NPR
Metodyka uczenia NPR
Praca w Poradni NPR. Podstawy komunikacji interpersonalnej. Sytuacje trudne
Opis treści kształcenia - ćwiczenia
Wskaźniki płodności w cyklu miesiączkowym, diagnostyka cyklu. Metoda podwójnego sprawdzenia
Metodyka uczenia NPR
Praca w Poradni NPR. Podstawy komunikacji interpersonalnej. Sytuacje trudne
Karty cykli typowych i nietypowych
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna zasady moralne i etyczne odnoszące się do sfery płodności
Zna fizjologię cyklu miesiączkowego
potrafi wyznaczać dni płodne i niepłodne w cyklu kobiety
Zna argumenty i potrafi przekazać wiedzę nt. skuteczności metod NPR
Zna założenia naprotechnologii
Potrafi wyjaśnić różnicę między zapłodnieniem in vitro a naprotechnologią
Jest otwarty na prowadzenie innych w kierunku poznania i stosowania metod NPR
Umie przekazać wiedzę nt metod NPR, potrafi argumentować ich stosowanie
Jest przygotowany na towarzyszenie osobom przygotowującym się do podjęcia życia małżeńskiego i rodzinnego
Zna środki i metody antykoncepcyjne i potrafi uzasadnić szkodliwość antykoncepcji
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Zinterpretuj podaną kartę obserwacyjną.
Opisz metodę Billingsa
Kryteria oceniania
wykłady: egzamin ustny
ćwiczenia: interpretacja kart obserwacyjnych
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: