Dydaktyka szczegółowa 12-DDS38r-23
Uwaga: Przedmiot trzysemestralny. Poniższy opis dotyczy trzech semestrów razem.
Wykłady:
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_01 przedmiot "Wychowanie do życia w rodzinie" (podstawa programowa, programy nauczania)
TK_02 podmiotowość ucznia/słuchacza spotkań dla narzeczonych
TK_03 rola nauczyciela w procesie dydaktycznym
TK_04 współpraca nauczyciela z rodzicami, pracownikami szkoły i środowiskiem; współpraca osoby prowadzącej spotkania z narzeczonymi z proboszczem parafii, rodzicami oraz środowiskiem
TK_05 formalna struktura lekcji oraz spotkania dla narzeczonych
TK_06 metody nauczania
TK_07 zasady nauczania
TK_08 organizacja pracy w klasie i poza nią oraz na spotkaniu dla narzeczonych
TK_09 środki dydaktyczne (dobór i wykorzystanie)
TK_10 kontrola i ocena efektów pracy ucznia
TK_11 efektywność nauczania
TK_12 animowanie działań edukacyjnych i pracy nad rozwojem ucznia
Ćwiczenia:
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_01 podstawa programowa i programy nauczania przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie"
TK_03 rola nauczyciela w procesie dydaktycznym
TK_05 formalna struktura lekcji oraz spotkania dla narzeczonych (planowanie, wyznaczanie celów)
TK_06 metody nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych oraz podczas spotkań z narzeczonymi
TK_08 formy pracy w klasie i poza nią oraz na spotkaniu dla narzeczonych
TK_09 środki dydaktyczne (podręczniki, pakiety edukacyjne, środki multimedialne)
Efekty kształcenia
Uwaga: Przedmiot trzysemestralny. Poniższy opis dotyczy trzech semestrów razem.
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
zna treść podstawy programowej przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie"
zna różne programy przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie"
wykazuje kompetencje kluczowe w ramach przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie"
wymienia czynniki budujące i niszczące autorytet nauczyciela
wie, na co zwrócić uwagę we współpracy z rodzicami uczniów uczęszczających na zajęcia z "Wychowania do życia w rodzinie"
zna formalną strukturę lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz sposób prowadzenia spotkań dla narzeczonych
umie sformułować cele lekcji i spotkania dla narzeczonych
dobiera odpowiednie metody, zasady, formy i środki dydaktyczne do uczniów poszczególnych etapów edukacyjnych oraz na spotkania z narzeczonymi
wie, jak dokonać oceny pracy uczniów na zajęciach "Wychowanie do życia w rodzinie"
potrafi dostosować działania pedagogiczne do potrzeb uczniów/ narzeczonych oraz zna sposoby zmotywowania ucznia do nauki
Kryteria oceniania
Uwaga: Przedmiot trzysemestralny. Poniższy opis dotyczy trzech semestrów razem.
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Proszę przygotować scenariusz spotkania dla narzeczonych na temat istoty sakramentu małżeństwa.
Proszę wymienić multimedialne środki dydaktyczne, które można wykorzystać na zajęciach z "Wychowania do życia w rodzinie" w gimnazjum.
Kryteria oceniania
w semestrze zimowym
wykłady: pisemny test na zaliczenie
ćwiczenia: przygotowanie do zajęć, zaangażowanie, wykonanie wskazanej pracy domowej
w semestrze letnim
wykłady: pisemny test na zaliczenie
ćwiczenia: przygotowanie do zajęć, zaangażowanie, wykonanie wskazanej pracy domowej
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Uwaga: Przedmiot trzysemestralny. Poniższy opis dotyczy trzech semestrów razem.
Zalecana literatura
Król T., Wędrując ku dorosłości - zestaw materiałów dydaktycznych dla nauczyciela i ucznia
Kupisiewicz C., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1995.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: