Elementy fizjologii i anatomii człowieka 12-DDS36r
Sylabus od 2015/16
Opis treści kształcenia
Organizm jako całość. Embriogeneza.
Organizacja tkanek i narządów.
Układy integracyjne organizmu.
Układ krążenia i oddechowy. Budowa układu krążenia.
Budowa układu oddechowego.
Krew – skład i zasadnicze funkcje.
Układ pokarmowy - budowa i funkcjonowanie. Trawienie – podstawowe procesy metaboliczne.
Układ moczowo-płciowy. Procesy wydalania, regulacja gospodarki wodnej organizmu. Funkcje układu płciowego.
Układ nerwowy – budowa i funkcjonowanie. Układ wegetatywny – funkcje.
Ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy. Przekaźnictwo nerwowe.
Ból – pochodzenie, regulacja. Zmysły – odbieranie i przetwarzanie bodźców.
Układ ruchu – budowa, funkcjonowanie. Równowaga, lokomocja, zmiany wiekowe w układzie ruchu.
Układ endokrynowy – budowa i funkcjonowanie. Podstawowe osie regulacyjne układu endokrynowego.
Układ immunologiczny – zasadnicze pojęcia odporności, funkcje układu odpornościowego.
Płeć – warunkowanie, powstawanie. Podstawowe różnice wynikające z płci.
Sylabus w 2014/2015
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK1 Organizm jako całość. Embriogeneza.
TK2 Organizacja tkanek i narządów.
TK3 Układy integracyjne organizmu.
TK3 Układ krążenia i oddechowy. Budowa układu krążenia.
TK5 Budowa układu oddechowego.
TK6 Krew – skład i zasadnicze funkcje.
TK7 Układ pokarmowy - budowa i funkcjonowanie. Trawienie – podstawowe procesy metaboliczne.
TK8 Układ moczowo-płciowy. Procesy wydalania, regulacja gospodarki wodnej organizmu. Funkcje układu płciowego.
TK9 Układ nerwowy – budowa i funkcjonowanie. Układ wegetatywny – funkcje.
TK10 Ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy. Przekaźnictwo nerwowe.
TK11 Ból – pochodzenie, regulacja. Zmysły – odbieranie i przetwarzanie bodźców.
TK12 Układ ruchu – budowa, funkcjonowanie. Równowaga, lokomocja, zmiany wiekowe w układzie ruchu.
TK13 Układ endokrynowy – budowa i funkcjonowanie. Podstawowe osie regulacyjne układu endokrynowego.
TK14 Układ immunologiczny – zasadnicze pojęcia odporności, funkcje układu odpornościowego.
TK15 Płeć – warunkowanie, powstawanie. Podstawowe różnice wynikające z płci.
Efekty kształcenia
Sylabus od 2015/16
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Rozumie organizację organizmu, poszczególnych tkanek, organów i narządów
Zna zasady mianownictwa anatomicznego
Rozumie podstawowe procesy fizjologiczne
Zna sposób funkcjonowania poszczególnych układów i organizmu jako całości
Potrafi poprawnie używać słownictwa medycznego, dotyczącego anatomii i fizjologii
Umie wyjaśnić zasady funkcjonowania organizmu i wskazać odstępstwa od prawidłowości
Potrafi wskazać sposób oceny funkcji poszczególnych układów organizmu
Potrafi powiązać badania pracowniane z oceną funkcjonowania organizmu
Ma umiejętność rozmawiania o zagadnieniach anatomii i fizjologii człowieka
Szanuje godność osoby ludzkiej, od chwili poczęcia do naturalnej śmierci. Rozumie pojęcia zdrowia, dobrostanu, jakości życia i potrafi odwołać się do opinii Magisterium Kościoła
Sylabus w 2014/2015
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Rozumie organizację organizmu, poszczególnych tkanek, organów i narządów
Zna zasady mianownictwa anatomicznego
Rozumie podstawowe procesy fizjologiczne
Zna sposób funkcjonowania poszczególnych układów i organizmu jako całości
Potrafi poprawnie używać słownictwa medycznego, dotyczącego anatomii i fizjologii
Umie wyjaśnić zasady funkcjonowania organizmu i wskazać odstępstwa od prawidłowości
Potrafi wskazać sposób oceny funkcji poszczególnych układów organizmu
Potrafi powiązać badania pracowniane z oceną funkcjonowania organizmu
Ma umiejętność rozmawiania o zagadnieniach anatomii i fizjologii człowieka
Szanuje godność osoby ludzkiej, od chwili poczęcia do naturalnej śmierci. Rozumie pojęcia zdrowia, dobrostanu, jakości życia i potrafi odwołać się do opinii Magisterium Kościoła
Kryteria oceniania
Sylabus od 2015/16
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
.. Który zestaw zjawisk zwiększa częstość skurczów serca?
adrenalina, brak wysiłku fizycznego, spadek ciśnienia krwi
stymulacja przywspółczulna, wzrost ciśnienia krwi, uwalnianie tyroksyny
spadek ciśnienia krwi, adrenalina, sen
aktywacja współczulna, wysiłek fizyczny, strach
.. Na odczuwanie aromatu potraw składa się:
czucie smaku w jamie nosowej i czucie zapachu w ustach
czucie zapachu w jamie nosowej i czucie smaku w ustach
czucie smaku w jamie nosowej i czucie zapachu w żołądku
czucie smaku w żołądku i czucie zapachu w dwunastnicy
czucie zapachu w jamie nosowej i czucie smaku w przełyku
Kryteria oceniania
kolokwia cząstkowe na wykładach, zaliczenie 60% całości stanowi dopuszczenie do egzaminu. Egzamin w formie pisemnej (test wyboru), próg zaliczenia 60% punktów .
Skala ocen:
60 - 67% dst
68 - 75% ddb
76 - 83% db
84 - 91% pdb
92 -100% bdb
− 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
− 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
− 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
− 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
− 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Sylabus w 2014/2015
Kryteria oceniania
wykłady: egzamin w formie pisemnej (test wyboru), próg zaliczenia 60% punktów
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Sylabus od 2015/16
Podstawowy podręcznik: Ross & Wilson Anatomia i fizjologia człowieka w warunkach zdrowia i choroby. Elsevier, Urban &Partner, Wrocław, 2012; uzupełniająco: ćwiczenia do tego podręcznika.
Pozycje uzupełniające:
− Czerwiński Florian, Krechowiecki Adam: Zarys anatomii człowieka. PZWL, 2009.
− Gołąb Bogusław K.: Podstawy anatomii człowieka., PZWL, 2008,
− Bochenek Adam, Reicher Michał: Anatomia człowieka. PZWL , 2009.
− ,Janusz Skrzat, Jerzy Walocha: Anatomia człowieka z elementami fizjologii. Dla studentów CM UJ. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2010.
− Traczyk Władysław Z.: Fizjologia człowieka w zarysie. PZWL , 2010.
− McLaughlin D., Stamford J., White David: Krótkie wykłady. Fizjologia człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN , 2009.
− Ganong William: Fizjologia. PZWL, 2009.
Sylabus w 2014/2015
Zalecana literatura
Podstawowy podręcznik: Ross & Wilson Anatomia i fizjologia człowieka w warunkach zdrowia i choroby. Elsevier, Urban &Partner, Wrocław, 2012; uzupełniająco: ćwiczenia do tego podręcznika.
Pozycje uzupełniające:
− Zarys anatomii człowieka. Czerwiński Florian, Krechowiecki Adam, 2009, PZWL
− Podstawy anatomii człowieka. Gołąb Bogusław K., 2008, PZWL
− Anatomia człowieka. Bochenek Adam, Reicher Michał, 2009, PZWL
− Anatomia człowieka z elementami fizjologii. Dla studentów CM UJ. red. Janusz Skrzat, red. Jerzy Walocha, 2010, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
− Fizjologia człowieka. 2010, PZWL.
− Fizjologia człowieka w zarysie. Traczyk Władysław Z., 2010, PZWL
− Fizjologa człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej
− 2009, PZWL.
− Krótkie wykłady. Fizjologia człowieka. McLaughlin D., Stamford J., White David, 2009, Wydawnictwo Naukowe PWN
− Fizjologia. Ganong William, 2009, PZWL
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: