Odpowiedzialne rodzicielstwo 12-DDS35r
Wykłady:
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_01 Wprowadzenie w teologię małżeństwa
TK_02 Odpowiedzialne rodzicielstwo - historia pojęcia w dokumentach Magisterium
TK_03 Komplementarność płci jako źródło odpowiedzialnego rodzicielstwa
TK_04 Małżeństwo jako środowisko odpowiedzialnego rodzicielstwa
TK_05 Płodność pary małżeńskiej - akt małżeński i jego znaczenie
TK_06 Uwarunkowania biologiczne płodności pary małżeńskiej
TK_07 Uwarunkowania społeczne płodności pary małżeńskiej
TK_08 Relacja roztropności i wielkoduszności w odniesieniu do odpowiedzialnego rodzicielstwa
TK_09 Niewierność jako rozbicie jedności osobowej małżonków
TK_10 Postawa antykoncepcyjna
TK_11 Antykoncepcja jako rozdzielenie znaczenia jednoczącego i prokreacyjnego aktu małżeńskiego
TK_12 Metody sztucznego zapłodnienia jako rozdzielenie aktu małżeńskiego od prokreacji
TK_13 Perspektywy odpowiedzialnego rodzicielstwa
Cwiczenia:
TK_14 Humane vitae - konstytutywne elementy postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa (konwersatorium)
TK_15 Familaris consortio - aplikacja pastoralna nauczania Humane vitae (konwersatorium)
TK_16 Analiza wybranych tekstów "katechez środowych" Jana Pawła II w perspektywie nauczania Soboru Watykańskiego II (konwersatorium)
TK_17 Polityka prorodzinna a postawy antykoncepcyjne - analiza sytuacji współczesnej (referaty uczestników)
TK_18 Przegląd współczesnych naturalnych metod rozpoznawania płodności
TK_19 Motywacja postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Rozumie pojęcie odpowiedzialne rodzicielstwo
Zna i potrafi wskazać teksty Magisterium Kościoła opisujące zagadnienie odpowiedzialnego rodzicielstwa
Objaśnia i charakteryzuje elementy zachowań wyrażających postawę odpowiedzialnego rodzicielstwa
Potrafi uzasadnić na podstawie tekstów źródłowych wybór postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa
Zna i potrafi wskazać i opisać zjawiska negujące postawę odpowiedzialnego rodzicielstwa
Jest otwarty na prowadzenie innych w kierunku postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa
Umie przekazać zasadnicze informacje na temat sposobów realizacji postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa
Jest przygotowany na towarzyszenie osobom przygotowującym się do podjęcia życia małżeńskiego i rodzinnego
Jest przygotowany do podjęcia nauki Naturalnych Metod Rozpoznawania Płodności
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Pytanie: Omów cechy mentalności antykoncepcyjnej w perspektywie encykliki Humane vitae.
Temat referatu: Aktualne inicjatywy prawne na rzecz rodzin wielodzietnych
Kryteria oceniania
wykłady: egzamin ustny
ćwiczenia: przygotowanie się do zajęć oraz zaangażowanie podczas nich, referat, zapoznanie się ze wskazanymi tekstami
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Obowiązkowe dokumenty Magisterium:
Sobór Watykański II, konst., Gaudium et spes, nr 47-52
Paweł VI, enc., Humane vitae
Jan Paweł II, adh. ap., Familiaris consortio
Jan Paweł II, katechezy o teologii ciała w: Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Lublin 2001
Publikacje wskazane przez wykładowcę i osobę prowadzącą ćwiczenia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: