Dydaktyka ogólna 12-DDS32r
Wykłady:
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_01 Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna
TK_02 Szkoła jako instytucja wspomagająca rozwój jednostki i społeczeństwa
TK_03 Proces nauczania - uczenia się
TK_04 System oświaty
TK_05 Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne
TK_06 Projektowanie działań edukacyjnych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz uzdolnień uczniów
TK_07 Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia
Ćwiczenia:
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_03 Proces nauczania - uczenia się (cele, metody, zasady, formy organizacyjne oraz środki dydaktyczne)
TK_04 System oświaty (m.in. programy nauczania oraz plany pracy dydaktycznej)
TK_05 Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne (m.in. ład i dyscyplina w klasie)
TK_07 Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
wyjaśnia miejsce dydaktyki wśród innych dyscyplin naukowych
charakteryzuje szkołę jako miejsce umożliwiające rozwój jednostki i społeczeństwa oraz rozumie procesy zachodzące w klasie szkolnej
zna elementy procesu nauczania - uczenia się oraz zasady funkcjonowania systemu oświaty
zaprojektuje działania edukacyjne w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz szczególnych uzdolnień
potrafi diagnozować, kontrolować i oceniać wyniki kształcenia
Kryteria oceniania
Przykładowe pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Proszę wyznaczyć cele wskazanej lekcji.
Proszę wymienić przykładowe słowne metody nauczania
Kryteria oceniania
wykłady: pisemny test na zaliczenie
ćwiczenia: przygotowanie do zajęć, zaangażowanie, wykonanie wskazanej pracy domowej
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Fisher R., Uczymy się uczyć, Warszawa 1999.
Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania, czynności nauczyciela, Warszawa 1993.
Kupisiewicz C., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1995.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: