Emisja głosu 12-DDS28
Opis treści kształcenia
Wykłady:
Narząd głosu w pracy nauczyciela. Podstawowe elementy anatomii i fizjologii aparatu głosowego
Zasady tworzenia głosu. Różnorodność głosów ludzkich. Techniki operowania głosem. Rola podparcia oddechowego. Sposoby i typy oddychania.
Umiejętność właściwej dykcji i artykulacji w konkretnych tekstach mówionych. Właściwe artykułowanie samogłosek i spółgłosek. Umiejętność dynamizowania wypowiedzi poprzez poprawne frazowanie i intonację głosu
Uaktywnienie rezonatorów (piersiowego i głowowego) w procesie fonacji
Patologia głosu ludzkiego. Sposoby zapobiegania złym nawykom w procesie tworzenia głosu. Rodzaje zaburzeń i sposoby leczenia
Ćwiczenia:
Narząd głosu w pracy nauczyciela. Podstawowe elementy anatomii i fizjologii aparatu głosowego
Zasady tworzenia głosu. Różnorodność głosów ludzkich. Techniki operowania głosem. Rola podparcia oddechowego. Sposoby i typy oddychania.
Umiejętność właściwej dykcji i artykulacji w konkretnych tekstach mówionych. Właściwe artykułowanie samogłosek i spółgłosek. Umiejętność dynamizowania wypowiedzi poprzez poprawne frazowanie i intonację głosu
Uaktywnienie rezonatorów (piersiowego i głowowego) w procesie fonacji
Patologia głosu ludzkiego. Sposoby zapobiegania złym nawykom w procesie tworzenia głosu. Rodzaje zaburzeń i sposoby leczenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Usystematyzowana wiedza o funkcjonowaniu narządu głosu. Znajomość podstawowych elementów anatomii aparatu głosowego oraz fizjologii narządu głosu
Znajomość różnorodności głosów ludzkich. Typy i sposoby oddychania w fazie tworzenia głosu. Znajomość technik oddechowych niezbędnych w procesie fonacji
Posiada znajomość mechanizmów odpowiedzialnych za tworzenie głosek. Właściwe umiejscowienie samogłosek w kanale głosowym. Zdobywa poprawne nawyki w procesie tworzenia samogłosek i spółgłosek
Rola rezonatorów w procesie fonacji. Techniki wzmacniające siłę głosu. Umiejętność atakowania dźwięków przy wzmożonej pracy przepony.
Znajomość podstawowych zasad wspomagających ochronę aparatu głosowego. Zapoznanie z najczęściej występującymi wadami wymowy i ogólnie pojętej patologii głosu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Śliwińska-Kowalska M.,Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli, Łódź 1999.
Mitrinowicz-Modrzejewska A., Fizjologia i patologia głosu i mowy, Warszawa 1958.
Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa 2007.
Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do emisji głosu, Kraków 2003.
Walencik-Topiłko A., Głos jako narzędzie, Gdańsk 2009.
Wieczorkiewicz B., Sztuka mówienia, Warszawa 1977.
Wojtyński Cz. J., Emisja głosu, Warszawa 1970.
Zielińska H., kształcenie głosu, Lublin 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: