Metodyka pracy naukowej - proseminarium 12-DDS27-war
Opis treści kształcenia
zasady edycji tekstu w programie Word, nagłówki, tworzenie przypisów
czym jest praca licencjacka?
wybór tematu pracy licencjackiej
zasady zbierania materiałów do pracy pisemnej
zasady oceny źródeł i opracowań w pracy naukowej
kwerenda bibliograficzna
zasady tworzenia notatek, planu pracy
zasady tworzenia fiszek
zasady redagowania tekstu
korekta tekstu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
rozumienie zagadnienia wchodzące w zakres metodyki naukowej
planuje własną działalność naukową
stosuje w stopniu podstawowym procedury badawcze charakterystyczne dla danej dziedziny naukowej
tworzy na podstawie tekstów źródłowych opracowania, teksty naukowe
ocenia krytycznie teksty swoje i prace innych studentów
staje się otwarty na twórcze dyskusje wokół opracowywanych zagadnień
jest przygotowany do prowadzenie wspólnie z innymi poszukiwań sposobów najbardziej sprzyjających rozwojowi życia naukowego
zna podstawy standardów edytorskich
Kryteria oceniania
od 2021/2022
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
do 2020/2021
Przykładowe zadania/pytania służących ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
1, Przygotuj pisemną wypowiedź na temat: [temat wybrany po ustaleniach ze studentem].
2. Opracuj fiszki na zadany temat.
3. Przygotuj wypowiedź na ustalony temat zawierającą 10 różnych opisów bibliograficznych opisanych w PN-ISO: 690: 2002 Dokumentacja. Przypisy bibliograficzne. Zawartość, forma i struktura, PN-ISO 690-2 Przypisy bibliograficzne. Dokumenty elektroniczne i ich części.
Kryteria oceniania
ćwiczenia: ocena przygotowanych przez studentów pisemnych wypowiedzi ciągłych, kolokwium zaliczeniowe.
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
od 2021/2022
PN-ISO 690:2012P, Dokumentacja – Przypisy bibliograficzne – Zawartość, forma i struktura.
Eco Umberto, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tłum. Kruszewski Marek, Kruszewska Danuta, Warszawa, Wydawnictwo UW 2009.
Jerzy Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowani pracy naukowej, Warszawa, Centrum Doradztwa i Informacji Difin 2005.
Mały teolog. Minipodręcznik dla początkujących autorów teologicznych dzieł, praca zbiorowa, Katowice – Lublin 2003.
Seweryniak Henryk, Metodyka uczenia się i pisania prac dyplomowych, Płock, Płocki Instytut Wydawniczy 2000.
David Lindsay, Dobre rady dla piszących teksty naukowe, tłum. Karol Pesz, Wrocław 1995.
Jan Boć, Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1994.
Witold Marciszewski, Metoda analizy tekstu naukowego, Warszawa, PWN 1977.
Józef Pieter, Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław 1967.
January Weiner, Technika pisania i prezentowania prac naukowych. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN, 2009.
Adam Wolański, Edycja tekstów. Porady praktyczne, Warszawa, Wyd. Naukowe PWN, 2008
do 2020/2021
PN-ISO: 690: 2002 Dokumentacja. Przypisy bibliograficzne. Zawartość, forma i struktura,
PN-ISO 690-2 Przypisy bibliograficzne. Dokumenty elektroniczne i ich części
Eco Umberto, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tłum. Grażyna Jurkowlaniec, Warszawa, Wydawnictwo WUW 2007.
Jerzy Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowani pracy naukowej, Warszawa, Centrum Doradztwa i Informacji Difin 2005.
Mały teolog. Minipodręcznik dla początkujących autorów teologicznych dzieł, praca zbiorowa, Katowice – Lublin 2003.
Seweryniak Henryk, Metodyka uczenia się i pisania prac dyplomowych, Płock, Płocki Instytut Wydawniczy 2000.
David Lindsay, Dobre rady dla piszących teksty naukowe, tłum. Karol Pesz, Wrocław 1995.
Jan Boć, Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1994.
Witold Marciszewski, Metoda analizy tekstu naukowego, Warszawa, PWN 1977.
Józef Pieter, Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław 1967.
January Weiner, Technika pisania i prezentowania prac naukowych. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN, 2009.
Adam Wolański, Edycja tekstów. Porady praktyczne, Warszawa, Wyd. Naukowe PWN, 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: