Technologia informacyjna 12-DDS26
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
Wprowadzenie w pojęcia technologii informacyjnej, zasady BHP przy korzystaniu z komputerów, korzyści i zagrożenia wynikające z rozwoju technologii informacyjnej
Elementy prawa autorskiego w odniesieniu do technologii informacyjnej. Podstawowa konfiguracja i zabezpieczanie systemu operacyjnego.
Edytor tekstu – edycja i formatowanie prac naukowych
Edytor tekstu – elementy automatyzacji procesu tworzenia i edycji dokumentów
Edytor tekstu - wstawianie i formatowanie tabel, wykresów i obiektów graficznych
Edytor tekstu - wykorzystywanie stylów, przygotowywanie spisów treści
Edytor tekstu - korzystanie z korespondencji seryjnej
Arkusz kalkulacyjny – wprowadzanie, prezentowanie i formatowanie danych, tworzenie wykresów
Arkusz kalkulacyjny - podstawowe funkcje i operacje, przygotowywanie wydruków i formatowanie arkuszy
Podstawy przetwarzania grafiki (typy, podstawowe cechy, parametry i podstawowa edycja)
Przygotowanie własnej prezentacji multimedialnej – zagadnienia wprowadzające
Przygotowanie własnej prezentacji multimedialnej - użycie dźwięku, filmu i animacji
Przygotowanie własnej prezentacji multimedialnej - automatyzacja procesu tworzenia i edycji
Wykorzystywanie zasobów Internetu
Wykorzystanie technologii informacyjnej do komunikacji i transmisji danych
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
rozumie i stosuje zasady bezpiecznej pracy, zasady działania oraz konfiguracji komputera
rozumie korzyści i zagrożenia wynikające z rozwoju technologii informacyjnej
rozumie i wykazuje postawę zgodną z prawnymi aspektami korzystania z technologii informacyjnej
stosuje zasady prawidłowej edycji tekstu na poziomie zaawansowanym
stosuje zasady prawidłowego tworzenia arkuszy kalkulacyjnych
stosuje zasady prawidłowej edycji grafiki oraz tworzenia prezentacji multimedialnych
stosuje wiedzę z technologii informacyjnej do komunikowania się i pogłębienia wiedzy z innych dziedzin
Kryteria oceniania
od 2020/2021
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
do 2019/2020
Praktyczne zadanie do wykonania przy komputerze dotyczące danej treści kształcenia np. przygotuj dokument w edytorze tekstu według podanego schematu.
ćwiczenia: pisemne kolokwia, projekt, przygotowanie się do zajęć oraz zaangażowanie podczas nich
Oceny:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
od 2021/2022
Agata Rzędowska, Jerzy Rzędowski, „Mistrzowskie prezentacje. Slajdowy poradnik mówcy doskonałego. Wydanie 2”, Helion, Gliwice 2018.
Joan Lambert, „Microsoft PowerPoint 2016 Krok po kroku”, Microsoft Press, Warszawa 2016.
Curtis Frye, „Microsoft Excel 2019 Krok po kroku”, Microsoft Press, Warszawa 2019.
Joan Lambert, „Microsoft Word 2016 Krok po kroku”, Microsoft Press, Warszawa 2016.
Błażej Witkowski, „GIMP. Poznaj świat grafiki komputerowej”, Helion, Gliwice 2019.
Von Glitschka, „Grafika wektorowa. Szkolenie podstawowe. Wydanie II”, Helion, Gliwice 2016.
Kevin Mitnick, William L. Simon, Steve Wozniak, „Sztuka podstępu. Łamałem ludzi, nie hasła. Wydanie II", Helion, Gliwice 2016.
Kevin Mitnick, William L. Simon, „Duch w sieci. Autobiografia największego hakera wszech czasów”, Helion, Gliwice 2011.
Dodatkowe materiały dostępne w Internecie
do 2019/2020
Katherine Murray, “Microsoft Office 2010 PL. Praktyczne podejście”, Helion, Gliwice 2011
Jaronicki Adam, „ABC MS Office 2007 PL”, Helion, Gliwice 2008
Jaronicki Adam, „ABC OpenOffice.ux.pl”, Helion, Gliwice 2007
Sikorski Witold, „Podstawy technik informatycznych”, PWN, Warszawa 2006.
Wojciechowski Adam, „Usługi w sieciach informatycznych”, PWN, Warszawa 2006
Maria Sokół, Sergiusz Flanczewski, Roland Zimek, „MS Office XP/2003 PL w biurze i sekretariacie”, Helion, Gliwice 2006
Włodzimierz Gajda, „GIMP. Ćwiczenia praktyczne”, Helion, Gliwice 2011
Marek Smyczek, Marcin Kaim, „Od zera do ecedeela” cz. 1-7, Gliwice 2007
Dodatkowe materiały dostępne w Internecie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: