Podstawy komunikacji interpersonalnej 12-DDS24
Opis treści kształcenia
od 2022/23
Konwersatorium
Komunikacja niewerbalna
Komunikacja werbalna
Wygląd fizyczny
Pole psychologiczne w komunikacji interpersonalnej
Komunikacja ciała
Wystąpienie publiczne
Komunikacja między kulturami
Akcja - reakcja
Rodzaje interakcji
Kontekst sytuacyjny
Męskie i żeńskie style ekspresji
Automatyzacja ról i zachowania społecznego
Przewidywalność sytuacji
Bariery komunikacyjne
Aktywne słuchanie
do 2021/2022
Definicja komunikacji interpersonalnej. Możliwe zakłócenia komunikacji. Kryteria efektywnej komunikacji
Komunikacja niewerbalna
Komunikacja werbalna
Medium a przekaz
Pole psychologiczne w komunikacji interpersonalnej
Komunikacja ciała
Wystąpienie publiczne
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
posiada znajomość dokumentów Kościoła na temat roli komunikacji interpersonalnej
rozumie różnorodność języka mass mediów
posiada zdolność krytycznej oceny treści medialnych, która przekłada się na rozumienie języka środków przekazu i umiejętność wypowiadania się
dostrzega edukacyjną rolę mass mediów i potrafi ją wykorzystać w dialogu społecznym
Kryteria oceniania
od 2022/2023
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
do 2021/2022
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
W jaki sposób język środków społecznego przekazu wpływa na komunikowanie interpersonalne?
Proszę wyjaśnić wykorzystanie rozmaitych kodów retorycznych w przekazie społecznym.
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Zalecana literatura
od 2022/23
ARONSON E., AKERT R., WILSON T., Psychologia społeczna, Poznań, 1997.
GOBAN-KLAS T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa – Kraków, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999.
HARWAS-NAPIERAŁA B., Komunikacja interpersonalna w rodzinie, Poznań 2008.
KRÓL-FIJEWSKA M., Trening asertywności, Warszawa 1993.
McKAY M., DAVIS M., FANNING P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2001.
McLUHAN Herbert Marshall, Understanding Media, New York, McGraw-Hill , 1964.
STEWART J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2005.
Dodatkowe publikacje wskazane przez wykładowcę
do 2021/2022
ARONSON E., AKERT R., WILSON T., Psychologia społeczna, Poznań, 1997.
BACZYŃSKI Andrzej, Telewizja w służbie ewangelizacji, Kraków, Poligrafia Salezjańska, 1998.
GOBAN-KLAS Tomasz, Media i komunikowanie masowe, Warszawa – Kraków, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999.
GÓRAL Jerzy, KLAUZA Karol (red.), Kościół o środkach komunikowania myśli, Częstochowa, Biblioteka Niedzieli, 1997.
KRÓL-FIJEWSKA M., Trening asertywności, Warszawa 1993.
McKAY M., DAVIS M., FANNING P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2001.
McLUHAN Herbert Marshall, Understanding Media, New York, McGraw-Hill , 1964.
PRZYCZYNA Wiesław (red.), Msza św. w telewizji?, Kraków, Wydawnictwo M, 2006.
VAN DIJK Teun Adrianus (edited by), Discourse and Communication, Berlin, Walter de Gruyter, 1985; Dyskurs jako struktura i proces, PWN, Warszawa 2001.
ZASĘPA Tadeusz (red.), Internet - fenomen społeczeństwa informacyjnego, Częstochowa 2001.
Sobór Watykański II, Inter mirifica, Dekret o środkach społecznego przekazywania myśli, 1963.
Orędzia papieskie na Światowe Dni Środków Społecznego Przekazu, 1967-.
Papieska Komisja ds. Środków Społecznego Przekazu, Instrukcja duszpasterska Communio et progressio, 1971.
Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w reklamie, 1997.
Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Instrukcja duszpasterska Aetatis novae, 1992.
Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w środkach społecznego przekazu, 2000.
Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w Internecie, 2002.
Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Kościół a Internet, 2002.
Dodatkowe publikacje wskazane przez wykładowcę.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: