Dynamika chrześcijańskiego życia duchowego 12-DDS23-12
Poniższy opis dotyczy dwóch semestrów
Opis treści kształcenia
Wykłady:
Wprowadzenie w teologię duchowości
Historia duchowości chrześcijańskiej
Powołanie do świętości
Proces uświęcenia
Etapy życia duchowego
Teologalny dialog
Sakramenty a życie duchowe
Środki pomagające w drodze do komunii z Bogiem
Rozeznanie duchowe
Rzeczywistość grzechu a życie duchowe
Asceza chrześcijańska i walka duchowa
Natura i konieczność chrześcijańskiej modlitwy
Formy i rodzaje modlitwy
Walka modlitwy
Medytacja chrześcijańska a dalekowschodnie metody medytacyjne
Podstawy i uwarunkowania mistyki chrześcijańskiej
Fenomeny mistyczne
Zjawiska paramistyczne
Ćwiczenia:
Powołanie do świętości
Proces uświęcenia
Etapy życia duchowego
Sakramenty a życie duchowe
Środki pomagające w drodze do komunii z Bogiem
Rozeznanie duchowe
Asceza chrześcijańska i walka duchowa
Walka modlitwy
Medytacja chrześcijańska a dalekowschodnie metody medytacyjne
Efekty kształcenia
Poniższy opis dotyczy dwóch semestrów
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
rozumie naturę chrześcijańskiego życia duchowego
objaśnia i charakteryzuje proces uświęcenia
stosuje zasady dotyczące rozeznawania duchowego
rozróżnia rodzaje duchowości chrześcijańskiej i ich specyfikę
ocenia i weryfikuje pod kątem doktrynalnej poprawności duchowości specyficzne
jest zdeterminowany do pogłębiania osobistego życia duchowego
jest przygotowany do towarzyszenia duchowego osobom zaangażowanym w swój rozwój duchowy
opisuje na podstawie tekstów źródłowych duchowość poszczególnych podmiotów życia duchowego
jest wrażliwy na inne rodzaje duchowości i odnosi się do nich z szacunkiem
postępuje etycznie w relacjach z innymi uznając ich autonomię
jest otwarty na prowadzenie wspólnie z innymi poszukiwań sposobów najbardziej sprzyjających rozwojowi życia duchowego
Kryteria oceniania
Poniższy opis dotyczy dwóch semestrów
od 2022/23
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
do 2021/22
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Proszę omówić klasyczny podział życia duchowego na etapy.
Kryteria oceniania
w semestrze zimowym
wykłady: pisemna praca domowa
ćwiczenia: przygotowanie się do zajęć oraz zaangażowanie podczas nich
w semestrze letnim
wykłady: pisemne kolokwium i ustne „dopytanie”
ćwiczenia: przygotowanie się do zajęć oraz zaangażowanie podczas nich
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Literatura
Poniższy opis dotyczy dwóch semestrów
od 2022/23
Podstawowa:
Hadryś J., ABC... życia duchowego w pytaniach i odpowiedziach, Poznań 2009.
Hadryś J., Aby lepiej modlić się, Poznań 2015.
Hadryś J., Elementarz modlitwy, Poznań 2015.
Hadryś J., Piasecki P., Wieradzka-Pilarczyk A., Życie duchowe okiem teologa i psychologa, Poznań 2018.
Hadryś J., Sosnowska A., O spowiedzi – inaczej, Poznań 2014.
Poszerzająca:
Gogola J., Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2012.
Hadryś J., Dynamika chrześcijańskiego życia duchowego, Poznań 2017.
Hadryś J., Możliwości stosowania technik medytacji dalekowschodnich w medytacji chrześcijańskiej, w: „Teologia praktyczna” 10 (2009), s. 147-157
do 2021/22
Zalecana literatura
Chmielewski M. (red.), Leksykon duchowości katolickiej, Kraków 2002.
Chmielewski M., Sto jeden pytań o życie duchowe, Lublin 1999.
Gogola J., Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2003.
Wejman H., Komplementarność duchowości stanów życia w Kościele, Poznań 2002.
Inne publikacje wskazane przez wykładowcę i osobę prowadzącą ćwiczenia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: