Dialog międzykulturowy 12-DDS20
Opis treści kształcenia - wykłady
wprowadzenie w teorię kultury
rozróżnienie kultury w ujęciu artystycznym i antropologicznym,
sposoby przejawiania się zdarzeń kulturowych w życiu społecznym, ich interpretacja
przegląd podstawowych wyznaczników zdarzeń kulturowych, charakterystyka opozycji natura/kultura
systematyka obyczajów, norm i zasad kształtujących życie kulturowe
problematyka tradycyjnych i nowych mediów
przedstawienie kultury materialnej, behawioralnej i duchowej oraz takich jej form, jak kultura tradycyjna, masowa, alternatywna
najnowsze zjawiska kultury (globalizacja, multikulturowość, teoria szoku kulturowego).
wprowadzenie w teorię kultury
Opis treści kształcenia - ćwiczenia
pojęcie, tematyka i problematyka dialogu międzykulturowego
zagadnienia teoretyczne z obszaru pedagogiki kultury
zagadnienie trudności związanych z budowaniem społeczeństwa wieloetnicznego, multikulturowego
poznawanie i kształtowanie wzajemnego szacunku własnych tradycji kulturowych
edukacja kulturowa
jakościowo pogłębiona indywidualna, a zatem niepowtarzalna interpretacja tekstów kultury
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
rozumie pojęcie kultury, jej pluralizm oraz naturę podstawowych zagadnień kulturowych współczesności
objaśnia i charakteryzuje procesy konfliktu i dialogu kulturowego
stosuje zasady dotyczące rozeznawania trudności na drodze do skutecznego dialogu
rozróżnia rodzaje aktywności osobowej w procesie komunikacji i dialogu kulturowego
ocenia i weryfikuje pod kątem przydatności do dialogu poszczególne osoby
jest zdeterminowany do pogłębiania osobistej wiedzy i życia duchowego
jest przygotowany do towarzyszenia duchowego osobom zaangażowanym w proces dialogu kulturowego
opisuje i analizuje na podstawie tekstów źródłowych potencjał osobowy poszczególnych podmiotów dialogu kulturowego
jest wrażliwy na inne osoby i odnosi się do nich z szacunkiem
postępuje etycznie w relacjach z innymi uznając ich autonomię
jest otwarty na prowadzenie wspólnie z innymi poszukiwań sposobów najbardziej sprzyjających rozwojowi dialogu międzykulturowego
Kryteria oceniania
od 2021/22
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
do 2020/221
Kryteria oceniania
wykłady: pisemne zaliczenie
ćwiczenia: przygotowanie się do zajęć oraz zaangażowanie podczas nich
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Literatura
Zalecana literatura
E. Aronson, Człowiek, istota społeczna, Warszawa 2006.
Z. Benedyktowicz, Portrety obcego, Kraków 2000.
M. Brocki, Język ciała w ujęciu antropologicznym, Wrocław 2001.
J. Grey, Mężczyźni są z Marsa, a kobiety z Wenus, Poznań 2004.
E. Gryffin, Postawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003
T. E. Hall, Ukryty wymiar. Warszawa 1978
T. E. Hall, Bezgłośny język. Warszawa 1987
P. Szarota, Psychologia uśmiechu, Gdańsk 2006
D. Tannen, Ty nic nie rozumiesz!, Poznań 1999.
J. Berger, O patrzeniu, tłum. S. Sikora, Warszawa 1999. Rozdz. Użycia fotografii.
A. Buczkowski, Społeczne tworzenie ciała. Płeć kulturowa i płeć biologiczna, Kraków 2005.
W. J. Burszta, Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.
W.J. Burszta, W. Kuligowski, Sequel. Dalsze przygody kultury w globalnym świecie, Warszawa 2005.
J. Campbell, Potęga mitu. Rozmowy Billa Moyersa z Josephem Campbellem,
przeł. I. Kania, Kraków 2007.
T. Dant, Kultura materialna w społecznej rzeczywistości, tłum. J. Barański, Kraków 2007.
M. Eliade, Sacrum, mit, historia. Wybór esejów, tłum. A. Tatarkiewicz, Warszawa 1970.
J. Ortega y Gasset, Bunt mas i inne pisma socjologiczne, przeł. P. Niklewicz, Warszawa 1982.
E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, tłum. H. i P. Śpiewak, Warszawa 1981
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: