Mass media i komunikacja społeczna 12-DDS19-war
od 2021/22
Wykład
Różne aspekty komunikacji społecznej
Środki i formy komunikowania
Modele procesu komunikowania
Efekty medialne
Oddziaływanie środków społecznego przekazu
Działanie i organizacja mass mediów
Wybrane środki i formy komunikowania
Public relations
Analiza funkcjonowania mediów masowych
Media w perspektywie kulturoznawczej
Ćwiczenia
Etyka w reklamie
Organizacja redakcji mediów masowych
Funkcjonalność stron internetowych i portali społecznościowych
Film a dialog społeczny
Wypowiedzi medialne
do 2020/21
Treści kształcenia - wykłady
Różne aspekty komunikacji społecznej
Środki i formy komunikowania
Modele procesu komunikowania
Efekty medialne
Oddziaływanie środków społecznego przekazu
Działanie i organizacja mass mediów
Wybrane środki i formy komunikowania
Public relations
Mass media a ewangelizacja
Dokumenty Kościoła na temat mass mediów
treści kształcenia - ćwiczenia
Etyka i reklama
Zapoznanie się ze studiem radiowym i techniką przekazu radiowego
Funkcjonalność stron internetowych
Miejsce teologiczne a film
Orędzia papieskie na Dzień Środków Społecznego Przekazu – aktualizacja ewangelijnego przesłania
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
posiada znajomość dokumentów Kościoła na temat środków społecznego przekazu
rozumie różnorodność języka mass mediów
posiada zdolność krytycznej oceny treści medialnych, która przekłada się na rozumienie języka środków przekazu
dostrzega edukacyjną rolę mass mediów i potrafi ją wykorzystać w dialogu społecznym
rozumie potrzebę wymogów moralnych stawianych twórcom i użytkownikom mass mediów
Kryteria oceniania
od 2021/22
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
do 2020/21
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Proszę omówić etymologię słowa komunikacja.
W jaki sposób rozwiązywać sytuacje kryzysowe w Kościele?
Kryteria oceniania
wykłady: pisemne zaliczenie
ćwiczenia: przygotowanie się do zajęć oraz zaangażowanie podczas nich
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Literatura
od 2021/22
Zalecana literatura:
‒ R.T. Craig, Communication as a Practical Discipline, w: B. Dervin, L. Grossberg, B. O’Keefe, E. Wartella (red.), Rethinking communication, vol. 1, Newbury Park 1989, s. 97-122.
‒ T. A. van Dijk (red.), Dyskurs jako struktura i proces, Warszawa 2001.
‒ T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Warszawa – Kraków, 1999
‒ J. Goody, Poskromienie myśli nieoswojonej, Warszawa 2011.
‒ D. McQuail, Mass Communication Theory, London, 2000.
‒ P. Levinson, Nowe nowe media, Kraków 2010.
‒ D. Mersch, Teorie mediów, Warszawa 2010.
‒ Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w reklamie, Rzym 1997.
‒ T. Zasępa (red.), Internet - fenomen społeczeństwa informacyjnego, Częstochowa 2001.
‒ Dodatkowe publikacje wskazane przez wykładowcę
do 2020/21
Zalecana literatura
Sobór Watykański II, Inter mirifica, Dekret o środkach społecznego przekazywania myśli, 1963.
Papieska Komisja ds. Środków Społecznego Przekazu, Instrukcja duszpasterska Communio et progressio, 1971.
Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Instrukcja duszpasterska Aetatis novae, 1992.
Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w reklamie , 1997.
Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w środkach społecznego przekazu, 2000.
Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w Internecie , 2002.
Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Kościół a Internet , 2002.
Jan Paweł II, List Apostolski Szybki Rozwój, 2005.
Orędzia papieskie na Światowe Dni Środków Społecznego Przekazu, 1967-.
T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Warszawa – Kraków, 1999
J. Góral, K. Klauza (red.), Kościół o środkach komunikowania myśli, Częstochowa, 1997.
D. McQuail, Mass Communication Theory, London, 2000.
T. A. van Dijk (red.), Dyskurs jako struktura i proces, Warszawa 2001.
T. Zasępa (red.), Internet - fenomen społeczeństwa informacyjnego, Częstochowa 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: