Antropologia teologiczna 12-DDS18
Opis treści kształcenia
Biblijne źródła antropologii teologicznej
Historyczne paradygmaty antropologii teologicznej
Człowiek jako istota stworzona
Człowiek jako istota grzeszna
Człowiek jako istota zbawiona
Człowiek jako istota cielesno-duchowa
Człowiek jako istota płciowa
Znaczenie idei Jezusa jako "nowego Adama" dla rozumienia człowieka
Znaczenie idei Maryi jako "nowej Ewy" dla rozumienia człowieka
Człowiek w relacji do innych stworzeń
Zwrot antropologiczny w teologii współczesnej
Tematyka antropologiczna w perspektywie teologii ekumenicznej I (prawosławie)
Tematyka antropologiczna w perspektywie teologii ekumenicznej II (protestantyzm)
Tematyka antropologiczna w perspektywie teologii feministycznej
Eschatologiczne spełnienie człowieka
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
uzyskuje podstawową wiedzę na temat biblijnych i historycznych źródeł antropologii teologicznej
uzyskuje podstawową wiedzę na temat pojmowania człowieka jako istoty stworzonej, grzesznej, zbawionej
uzyskuje podstawową wiedzę na temat historycznych i współczesnych paradygmatów w pojmowaniu człowieka jako istoty cielesno-duchowej
uzyskuje podstawową wiedzę na temat znaczenia płciowości dla zrozumienia, kim jest człowiek
poznaje teologiczną ideę Jezusa jako „nowego Adama”
poznaje teologiczną ideę Maryi jako „nowej Ewy”
poznaje teologiczne rozumienia relacji człowieka do innych stworzeń
rozumie historyczne i obecne paradygmaty antropologii teologicznej
zdobywa umiejętność analizy źródeł antropologii teologicznej oraz prawidłowego posługiwania się jej pojęciami
zdobywa umiejętność stawiania problemów z zakresu antropologii teologicznej i poszukiwania ich rozwiązań.
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Proszę wymienić kluczowe dla chrześcijańskiego pojmowania człowieka teksty biblijne. Proszę uzasadnić swój wybór.
wykłady: egzamin pisemno-ustny
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
W. Hryniewicz, Pascha Chrystusa w dziejach człowieka i wszechświata, Lublin 1991.
L. F. Ladaria, Wprowadzenie do antropologii teologicznej, Kraków 1997.
G. Langemeyer, Antropologia teologiczna, Kraków 1995.
K. T. Wencel, Traktat o człowieku, w: Dogmatyka, t. 5, red. E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski, Warszawa 2007, s. 15-212
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: