Podstawy moralności chrześcijańskiej 12-DDS16-22
Uwaga: Przedmiot dwusemestralny. Poniższy opis dotyczy obu semestrów razem.
Wykłady:
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK 01 Źródła moralności
TK 02 Etos biblijny i jego rozwój
TK 03 Objawione prawo moralne
TK 04 Naturalne prawo moralne
TK 05 Moralny wymiar prawa stanowionego
TK 06 Sumienie w ujęciu biblijnym, teologicznym, filozoficznym
TK 07 Czyn moralny
TK 08 Wolność i jej związek z obiektywnym porządkiem moralnym
TK 09 Grzech jako zjawisko etyczne i teologiczne
Ćwiczenia:
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_01 Odkrywanie prawdy moralnej
TK_02 Etos i jego społeczno-historyczne uwarunkowania
TK_03 Historyczno-zbawcze uwarunkowania etosu biblijnego
TK_04 Naturalne prawo moralne w perspektywie historyczno-politycznej
TK_05 Konflikty moralne w kontekście prawodawstwa
TK_06 Sumienie podstawowym czynnikiem wolności
TK_07 Moralna ocena czynu - kryteria
TK_08 Wolność a prawda
TK_09 Zło moralne
Efekty kształcenia
Uwaga: Przedmiot dwusemestralny. Poniższy opis dotyczy obu semestrów razem.
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Posługuje się właściwą metodą interpretowania etosu
Rozumie i wyjaśnia podstawowe kwestie moralne zawarte w myśli biblijnej
Stosuje najważniejsze dokumenty Kościoła do interpretacji zjawisk obyczajowych i kulturowych
Wyjaśnia historyczny wymiar etosu; jego względną zmienność i ponadczasowość norm
Wybiera właściwe elementy sytuacji moralnej – konieczne do dokonania jej oceny
Prawidłowo interpretuje dokumenty Kościoła
Korzysta ze źródeł literaturowych
Obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych w realizację podjętego zadania
Stosuje zasady zrozumienia dla odmiennych poglądów
Kryteria oceniania
Uwaga: Przedmiot dwusemestralny. Poniższy opis dotyczy obu semestrów razem.
od 2020/2021
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
do 2019/2020
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
1. Rola sumienia w podejmowaniu decyzji moralnej
2. Biblijne uzasadnienie moralnej odpowiedzialności
3. Naturalne prawo moralne jako płaszczyzna dialogu
w semestrze zimowym
wykłady: opracowanie zadanej lektury
ćwiczenia: przeprowadzenie jednego ćwiczenia i/lub aktywny udział w zajęciach
w semestrze letnim
wykłady: egzamin
ćwiczenia: przeprowadzenie jednego ćwiczenia i/lub aktywny udział w zajęciach
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Uwaga: Przedmiot dwusemestralny. Poniższy opis dotyczy obu semestrów razem.
od. 2020/2021
Zalecana literatura:
M. Zieliński, Religia a moralność, Toruń 2000.
R. Schnackenburg, Nauka Moralna Nowego Testamentu, Warszawa 1983.
S. Rosik, Wezwania i wybory moralne, Lublin 1992, str. 51-148.
P. Morcinec, Kompetencje Urzędu nauczycielskiego Kościoła w kwestiach moralnych. Analiza współczesnego nauczania Kościoła, w: Vivere in Christo. Chrześcijański horyzont moralności, red. J. Nagórny, A. Derdziuk, S. Rosik, Lublin 1996, s. 211-224.
W. Bołoz, Pomiędzy subiektywizmem a obiektywizmem moralnym, w: Vivere in Christo. Chrześcijański horyzont moralności, red. J. Nagórny, A. Derdziuk, S Rosik, Lublin 1996, s. 141-156.
S. Rosik, Sanktuarium spotkania i dialogu, w: Wezwania i wybory moralne, Lublin 1992, s. 149-258.
Z Wanat, Sumienie w blasku prawdy, Toruń 2012.
Z. Wanat, Sumienie jako przymiot intelektu czy nakaz pochodzący od Boga?, w: Humanizm chrześcijański w medycynie, red. G. Świątecka, Gdańsk 2016, s. 9-20.
J. Mariański, Moralność w kontekście społecznym, Kraków 2014
do 2019/2020
Zalecana literatura
- M. Zieliński, Religia a moralność, Toruń 2000.
- R. Schnackenburg, Nauka Moralna Nowego Testamentu, Warszawa 1983
- S. Rosik, Wezwania i wybory moralne, Lublin 1992, str. 51-148
- S. Rosik, Sanktuarium spotkania i dialogu, w: Wezwania i wybory moralne, Lublin 1992, ss. 149-258
- P. Morcinec, Kompetencje Urzędu nauczycielskiego Kościoła w kwestiach moralnych. Analiza współczesnego nauczania Kościoła, w: Vivere in Christo. Chrześcijański horyzont moralności, red. J. Nagórny, A. Derdziuk, ss. 211-224
- W. Bołoz, Pomiędzy subiektywizmem a obiektywizmem moralnym, w: Vivere in Christo. Chrześcijański horyzont moralności, red. J. Nagórny, A. Derdziuk, ss. 141-156.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: