Bioetyka 12-DDS14
Wykłady:
Opis treści kształcenia
Powstanie bioetyki
Systemy etyczne w bioetyce
Prawodawstwo a bioetyka
Zagadnienia związane z początkiem ludzkiego życia
Problemy moralne związane z życiem, zdrowiem, zagrożeniami i terapią
Działania o charakterze eksperymentalnym wobec człowieka
Cierpienie, choroba i śmierć
Ćwiczenia:
Opis treści kształcenia
Historyczny wymiar bioetyki
Personalizm - antropologiczne zaplecze bioetyki
Moralne kryteria oceny działań biomedycznych
Bioetyka w kontekście prawodawstwa
Konflikty moralne; klauzula sumienia
Status embrionu i działania wobec niego
Moralno-prawne uwarunkowania transplantologii
Walka z bólem - działania w stanach terminalnych
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Posługuje się właściwą metodą interpretowania problemu
Rozumie i wyjaśnia podstawowe kwestie bioetyczne w oparciu o myśl teologiczno-biblijną
Stosuje i prawidłowo interpretuje najważniejsze dokumenty Kościoła
Wyjaśnia historyczny wymiar problemów; ich względną zmienność i ponadczasowość norm
Korzysta ze źródeł literaturowych
Stosuje zasady dialogu i zrozumienia dla odmiennych poglądów
Kryteria oceniania
od 2020/2021
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
do 2019/2020
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
1. Rola sumienia w podejmowaniu decyzji moralnej
2. Biblijne uzasadnienie moralnej odpowiedzialności
3. Naturalne prawo moralne jako płaszczyzna dialogu
Kryteria oceniania
w semestrze zimowym
wykłady: pisemne opracowanie tematu z zakresu bioetyki
ćwiczenia: przeprowadzenie jednego ćwiczenia i/lub aktywny udział w zajęciach
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Bioetyka personalistyczna, red. T. Biesaga, Kraków 2006.
Bołoz W., Życie w ludzkich rękach, Warszawa 1997
Etyka w medycynie. Ujęcie interdyscyplinarne, red. M.A. Monge, Warszawa 2012.
Kornas S., Współczesne eksperymenty medyczne w ocenie etyki katolickiej, Częstochowa 1986
Olejnik S., Etyka lekarska, Katowice 1994
Styczeń T.Człowiek darem. Na marginesie Jana Pawła II „teologii ciała”, „Znak” 34/1982/5, ss. 339-362
Ślipko T., Granice życia, Kraków 1994
Troska T., Moralność życia cielesnego, Poznań, 1999
Warzeszak S. Przyjąć życie. Bioetyka w obronie człowieka, Niepokalanów 2008.
Wróbel J. Człowiek i medycyna, Kraków 1999.
Życie – dar nienaruszalny. Wokół encykliki Evangelium vitae, red. A. Młotek i T. Reroń, Wrocław 1995
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: