Wstęp do prawa kanonicznego 12-DDS13
od 2020/21
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Konwersatorium
Wprowadzenie do zajęć – świadomość prawna i postawy wobec prawa
Analiza i interpretacja podstawowych źródeł prawa kanonicznego
Podział i stanowienie prawa kanonicznego
Tworzenie dekretów ogólnych i instrukcji oraz konkretnych aktów administracyjnych.
Kazusy dotyczące nabywania i utraty osobowości prawnej w Kościele
Analiza wymogów koniecznych dla sprawowania poszczególnych urzędów kościelnych
Analiza problematyki prawa sakramentalnego
Analiza praw i obowiązków wiernych oraz sankcji karnych
Analiza wybranych dokumentów synodalnych oraz ogólnych dekretów wykonawczych kurii
Interpretacja procesu o nieważność małżeństwa
do 2019/2020
Wykłady:
Symbol treści kształcenia - Opis treści kształcenia
TK_01 Wprowadzenie do zajęć - świadomość prawna i postawy wobec prawa
TK_02 Proces kształtowania się prawa kanonicznego
TK_03 Prawo kościelne – pojęcie, stanowienie, charakterystyka, podział, skutki, interpretacja
TK_04 Dekrety ogólne i instrukcje oraz konkretne akty administracyjne
TK_05 Osoby fizyczne i prawne oraz czynności prawne
TK_06 Władza rządzenia – jurysdykcyjna i urzędy kościelne
TK_07 Pojecie Kościoła partykularnego
TK_08 Władza w Kościele partykularnym
TK_09 Synod diecezjalny i kuria diecezjalna
Ćwiczenia
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_02 Analiza i interpretacja podstawowych źródeł prawa kanonicznego
TK_04 Tworzenie dekretów ogólnych i instrukcji oraz konkretnych aktów administracyjnych
TK_05 Kazusy dotyczące nabywania i utraty osobowości prawnej w Kościele
TK_06 Analiza wymogów koniecznych dla sprawowania poszczególnych urzędów kościelnych
TK_09 Analiza wybranych dokumentów synodalnych oraz ogólnych dekretów wykonawczych kurii
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
rozumie naturę Kościoła i jego istotę
objaśnia i charakteryzuje strukturę wewnętrzną Kościoła
stosuje kanoniczne reguły interpretacyjne zasad prawa i zdobywa umiejętność posługiwania się podstawowymi źródłami prawa kanonicznego
rozróżnia ustrój Kościoła i państwa i ich specyfikę
ocenia i weryfikuje pod kątem prawnej poprawności ogólne zasady rozwiązywania problemów prawnych korzystając z podstawowych źródeł kanonicznych i komentarzy
jest przygotowany do prezentacji poszczególnych instytucji Kościoła
opisuje na podstawie tekstów źródłowych poszczególne pojęcia i zasady kanoniczno-prawne posługując się fachową terminologią
postępuje sprawiedliwie w relacjach z innymi uznając ich kościelne obowiązki i prawa
jest otwarty na prowadzenie dalszych poszukiwań badawczych w oparciu o poznane fundamentalne zasady
Kryteria oceniania
od 2020/2021
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
do 2019/2020
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Proszę omówić strukturę aktu prawnego.
Proszę wymienić podstawowe źródła prawa kanonicznego
Kryteria oceniania
wykłady: pisemne zaliczenie
ćwiczenia: przygotowanie się do zajęć oraz zaangażowanie podczas nich
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Literatura
Zalecana literatura:
KODEKS PRAWA KANONICZNEGO. KOMENTARZ, Kraków 2011.
DUDZIAK J., Prawo kanoniczne. I. Normy ogólne, Tarnów 2002.
DYDUCH J., GÓRALSKI W., GÓRECKI E., KRUKOWSKI J., SITARZ M., Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. II, ks. II, Lud Boży, Poznań 2005.
GEROSA L., Prawo Kościoła, Poznań 1999.
GHIRLANDA G., Wprowadzenie do prawa kościelnego, Kraków 1996.
KRUKOWSKI J., SOBAŃSKI R., Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. I, ks. I. Normy ogólne, Poznań 2003.
PAWLUK T., Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, t. I-II, , Olsztyn 1985-1986.
SOBAŃSKI R., Kościół jako podmiot prawa, Warszawa 1983.SZTAFROWSKI E., Podręcznik prawa kanonicznego, t. 1-2, Warszawa 1985.
Inne publikacje wskazane przez wykładowcę i osobę prowadzącą ćwiczenia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: