Psychologia społeczna 12-DDS11
od 2020/21
Wykład
Psychologia społeczna jako nauka
Interakcja osoby i sytuacji jako wyznacznik zachowań
Proces spostrzegania społecznego
Wpływ społeczny
Agresja: teorie agresji, czynniki nasilające agresję
Postawy i zmiana postaw: nadawca, komunikat, odbiorca, kanał komunikacji
Bezradność społeczna, bezradność wyuczona a bunt i konformizm
Globalne dylematy społeczne: definicje dylematów, pułapki społeczne
Etyczne aspekty uprawiania psychologii społecznej
Ćwiczenia
Atrakcyjność interpersonalna
Zachowania prospołeczne
Agresja
Postawy i zmiana postaw
Bezradność społeczna, bunt i konformizm
do 2019/2020
Wykłady:
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_01 Interakcja osoby i sytuacji jako wyznacznik zachowań
TK_02 Atrakcyjność interpersonalna: cechy, relacje i zachowania wpływające na sympatię
TK_03 Zachowania prospołeczne: egoizm, altruizm, motywy prospołeczne, wzajemność
TK_04 Agresja: teorie agresji, czynniki nasilające agresję
TK_05 Postawy i zmiana postaw: nadawca, komunikat, odbiorca, kanał komunikacji
TK_06 Bezradność społeczna, bezradność wyuczona a bunt i konformizm
TK_07 Globalne dylematy społeczne: definicje dylematów, pułapki społeczne
TK_08 Etyczne aspekty uprawiania psychologii społecznej
Ćwiczenia:
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_02 Atrakcyjność interpersonalna
TK_03 Zachowania prospołeczne
TK_04 Agresja
TK_05 Postawy i zmiana postaw
TK_06 Bezradność społeczna, bunt i konformizm
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
rozumie interakcje osoby i sytuacji jako wyznacznik społeczny
posiada znajomość praw zmiany postaw
potrafi wyjaśnić dynamikę postaw antyspołecznych
potrafi wskazać źródło dysonansów społecznych
jest przygotowany do rozumienia globalnych dylematów społecznych
jest przygotowany do oceny etycznych aspektów psychologii społecznej
Kryteria oceniania
od 2020/21
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
do 2019/20
wykłady: pisemne zaliczenie
ćwiczenia: przygotowanie się do zajęć oraz zaangażowanie podczas nich
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Literatura
od 2020/21
Literatura podstawowa:
Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa 2009;
Bohner G., Wänke M., Postawy i zmiana postaw, Gdańsk 2004;
Brown R., Procesy grupowe: dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa, Gdańsk 2006;
Cialdini R. Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk 2011;
Clarke D., Zachowania prospołeczne i antyspołeczne, Gdańsk 2005;
Crisp R. J., Psychologia społeczna, Warszawa, 2009;
Doliński D., Hiperuległość, w: Lewicka M. (red.), Jednostka i społeczeństwo. Podejście psychologiczne, Gdańsk 2002;
Kenrick D. T., Neuberg S. L., Cialdini R. B., Psychologia Społeczna, Gdańsk 2006,
Makselon J. Społeczny kontekst funkcjonowania człowieka. W: J. Makselon (red.), Psychologia dla teologów 1995, s. 207-232.
Michałowska E., Człowiek w interakcji z innymi, w: K. Ostrowska (red.), Psychologia dla służb społecznych, Warszawa 2015, s.246-327;
Mika S. Psychologia społeczna dla nauczycieli, Warszawa 1998;
Stephen W. G., Wywieranie wpływu przez grupy: psychologia relacji, Gdańsk 2000;
Wojcieszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2012;
Zinsering I. Bezradność społeczna. Bezradność wyuczona, w: M. Lewicka (red.), Jednostka i społeczeństwo. Podejście psychologiczne, Gdańsk 2002, s. 149 – 160,
Literatura uzupełniająca:
Aronson E. (red.), Człowiek istota społeczna: wybór tekstów, Warszawa 2001;
Le Bon G., Psychologia tłumu, Kęty 2009;
Dodatkowe publikacje wskazane przez wykładowcę.
do 2019/20
Zalecana literatura
1. Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa 2009;
2. Aronson E. (red.), Człowiek istota społeczna: wybór tekstów, Warszawa 2001;
3. Bohner G., Wänke M., Postawy i zmiana postaw, Gdańsk 2004;
4. Brown R., Procesy grupowe: dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa, Gdańsk 2006;
5. Cialdini R. Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk 2011;
6. Clarke D., Zachowania prospołeczne i antyspołeczne, Gdańsk 2005;
7. Crisp R. J., Psychologia społeczna, Warszawa, 2009;
8. Doliński D., Hiperuległość, w: Lewicka M. (red.), Jednostka i społeczeństwo. Podejście psychologiczne, Gdańsk 2002;
9. Kenrick D. T., Neuberg S. L., Cialdini R. B., Psychologia Społeczna, , Gdańsk 2006,
10. Le Bon G., Psychologia tłumu, Kęty 2009;
11. Makselon J. Społeczny kontekst funkcjonowania człowieka. W: Ks. J. Makselon (red.), Psychologia dla teologów 1995, s. 207-232.
12. Mika S. Psychologia społeczna dla nauczycieli, Warszawa 1998;
13. Stephen W. G., Wywieranie wpływu przez grupy: psychologia relacji, Gdańsk 2000;
14. Wojcieszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa 2002;
15. Wojcieszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2012;
16. Zinsering I. Bezradność społeczna. Bezradność wyuczona, w: M. Lewicka (red.), Jednostka i społeczeństwo. Podejście psychologiczne, Gdańsk 2002, s. 149 – 160,
Dodatkowe publikacje wskazane przez wykładowcę.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: