Wprowadzenie do nauczania integralnego 12-DDS10
Wykłady:
Symbol treści kształcenia / Opis treści kształcenia
TK_01 zasady współpracy półkul mózgowych – układ oko – mózg
TK_02 historia technik szybkiego czytania
TK_03 podstawowe zasady heurystyki – kreatywność zbiorowa
Ćwiczenia:
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_04 Równomierne wykorzystanie obu półkul mózgowych do ćwiczenia technik zapamiętywania i kreatywnego myślenia
TK_05 zasady zapamiętywania informacji
TK_06 Podstawowe zasady ćwiczenia szybszego czytania
TK_07 zasady śledzenia tekstu
TK_08 rola wskaźnika
TK_09 zasady i przykłady myślenia w nurtach analityczno – krytycznym, praktyczno – kontekstualnym, kreatywno – syntetycznym
TK_10 tworzenie pytań myślenia w nurtach analityczno – krytycznym, praktyczno – kontekstualnym, kreatywno – syntetycznym
TK_11 Zasady tworzenia notatek linearnych
TK_12 Zasady tworzenia notatek nielinearnych
TK_13 Rola mind-map w szybkim czytaniu i gromadzeniu informacji
TK_14 Twórcza analiza problemu
TK_15 zasady myślenia heurystycznego –kreatywność zbiorowa
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
objaśnia podstawy współpracy obu półkul mózgowych oraz układu oko-mózg
rozumie naturę niestandardowego i kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów społecznych, naukowych
objaśnia i charakteryzuje procesy działania w ramach heurystyki
rozróżnia rodzaje działań w obszarach analityczno – krytycznym, praktyczno – kontekstualnym, kreatywno – syntetycznym
zna i stosuje zasady szybkiego czytania
ocenia i weryfikuje sposoby liniowego i nieliniowego sporządzania notatek
jest otwarty na prowadzenie wspólnie z innymi poszukiwań sposobów najbardziej sprzyjających rozwojowi życia społecznego intelektualnego
Kryteria oceniania
wykłady: kolokwium zaliczeniowe
ćwiczenia: opracowanie projektu wykorzystującego działania integralne, przygotowanie do ćwiczeń, aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach.
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Louise Spear-Swerling, Robert J. Sternberg, Jak nauczyć dzieci myślenia, tłum. O. W. Kubińscy, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2003.
Tony Buzan, Podręcznik szybkiego czytania, tłum. Grażyna Walota – Czekaj, Łódź 2003
Rita Carter, Tajemniczy świat umysłu, tłum. Bogdan Kamiński, Poznań 1999.
Wojciech Żmudziński, Metodologia uczenia się, Poznań, KśW 2001.
Jan Antoszkiewicz, Metody heurystyczne, Warszawa, Państwowe wydawnictwo Ekonomiczne 1982.
Andrzej Góralski, Twórcze rozwiązywanie zadań, Warszawa PWN 1980.
Beniamin Puszkin, Heurystyka, Warszawa, Książka i Wiedza 1970.
Bolesław Orłowski, Zwykłe i niezwykłe losy wynalazków, Warszawa 1989.
Bolesław Orłowski, Z. Przyrowski, Księga odkryć, Warszawa 1987.
Jerzy Herlinger, Niezwykłe perypetie odkryć i wynalazków, Warszawa 1985.
Ian G. Barbour, Mity, modele, paradygmaty. Studium porównawcze nauk przyrodniczych i religii, Kraków, Znak 1984; wersja angielska [online], [dostęp 29.03.2010], dostępne w WWW, http://www.religion-online.org/showbook.asp?title=2238.
Paul Ricoeur, Drogi rozpoznania, tłum. Janusz Margański, Kraków, Wam 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: