Teologia dialogu 12-DDS05
od 2020/21
Wykład
Wprowadzenie w zagadnienie teologii dialogu
Podstawowe funkcje relacyjności teologicznej
Zasada relacji ontologicznych
Dynamika odniesienia
Wzajemne obdarowywanie
Samodzielne dokonywanie wyboru
Kryterium przynależności
Prawdziwe spełnienie w chrześcijaństwie
Poznanie oparte za gruncie wierności
Poszanowanie odmiennych wartości
Zbliżenie poprzez spotkanie
Działanie w kierunku wspólnego uznania
Otwartość na dar ekonomii
Stworzenie perspektywy trwałych relacji
Ćwiczenia
Zasady relacji ontologicznych
Znaczenie dynamiki odniesień
Samodzielne dokonywanie wyboru
Prawdziwe spełnienie w chrześcijaństwie
Poszanowanie odmiennych wartości
Działanie w kierunku wspólnego uznania
do 2019/20
Wykłady:
Symbol treści kształcenia / Opis treści kształcenia
TK_01 Wprowadzenie w zagadnienie teologii dialogu
TK_02 Podstawowe funkcje relacyjności teologicznej
TK_03 Zasada relacji ontologicznych
TK_04 Dynamika odniesienia
TK_05 Wzajemne obdarowywanie
TK_06 Samodzielne dokonywanie wyboru
TK_07 Kryterium przynależności
TK_08 Prawdziwe spełnienie w chrześcijaństwie
TK_09 Poznanie oparte za gruncie wierności
TK_10 Poszanowanie odmiennych wartości
TK_11 Zbliżenie poprzez spotkanie
TK-12 Działanie w kierunku wspólnego uznania
TK_13 Otwartość na dar ekonomii
TK_14 Stworzenie perspektywy trwałych relacji
Ćwiczenia:
Symbol treści kształcenia / Opis treści kształcenia
TK_03 Zasady relacji ontologicznych
TK_04 Dynamika odniesienia
TK_06 Samodzielne dokonywanie wyboru
TK_08 Prawdziwe spełnienie w chrześcijaństwie
TK_10 Poszanowanie odmiennych wartości
TK_12 Działanie w kierunku wspólnego uznania
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
rozumie zasady i mechanizmy teologii dialogu
interpretuje i wciela w życie dialog teologiczny
posługuje się efektywnie metodą komunikacji religijnej
rozróżnia formy dialogu w oparciu o kontekst teologiczny
ocenia i modyfikuje pod kontem poprawności merytorycznej dialogu
Jest otwarty na rozwój aktywności dialogu w wymiarze teologicznym
Jest przygotowany do współdziałania na gruncie dialogu z innymi osobami i grupami
kwalifikuje na postawie źródłowych opracowań poziom gotowości dialogicznej
postępuje odpowiedzialnie w relacji z osobami odmiennych poglądów religijnych
dąży do poszerzania pola zainteresowań w dialogu teologicznym
Kryteria oceniania
od 2020/21
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
do 2019/2020
wykłady: pisemna praca domowa
ćwiczenia: przygotowanie się do zajęć oraz zaangażowanie w nich
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
od 2020/21
Zalecana literatura:
Podstawowa
M. Haideger, Bycie w czasie, tł. B. Baran, Warszawa 1994.
K. Parzych, Na progu teologii dialogu. Dar według studium „Osoba i czyn” Karola Wojtyły, „Filozofia dialogu” 1, 2003, s. 167-174.
Ł. Kamykowski, Pojęcie dialogu w Kościele katolickim. Wnioski z doświadczenia Kościoła XX wieku, Kraków 2003.
K. Parzych-Blakiewicz, „Dialog” i „Dialogiczność” jako narzędzia teologii , „Teologia w Polsce” 1, 2007 nr 1, s.137-148.
Poszerzająca
M. Szulakiewicz, Przestrzenne i czasowe warunki doświadczenia religijnego, „Filozofia religii” 3, 2007, s. 142-148.
Ja-Wspólnota. Wspónota-Ja. Próba ujęcia interdyscyplinarnego, red. E. Kotkowska, M. Wietlewska, J. Moskałyk, Poznań 2008, ss. 336.
Problem kulturowo-religijnej reintegracji współczesnej Europy, red. J. Moskałyk, Poznań 2019, s. 208.
do 2019/2020
Zalecana literatura
Cz.Bartnik, Historia ludzka i Chrystusa. Szkice z chrześcijańskiej wizji dziejów, Katowice 1987
M. Haideger, Bycie w czasie, tł. B. Baran, Warszawa 1994.
Ł. Kamykowski, Pojęcie dialogu w Kościele katolickim. Wnioski z doświadczenia Kościoła XX wieku, Kraków 2003.
J. Moskałyk, Bóg dialogu, Poznań 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: