Psychologia rozwojowa 12-DDS04
od 2020/2021
Wykłady
Przedmiot, metody i działy psychologii rozwojowej
Historia psychologii rozwojowej
Czynniki determinujące rozwój psychiczny człowieka w ontogenezie
Rozwój fizyczny i psychiczny w okresie prenatalnym i perinatalnym
Rozwój poszczególnych funkcji psychicznych dziecka
Teorie współczesnej psychologii rozwojowej
Poznawczo-rozwojowe koncepcje Piageta oraz Kohlberga
Etapy rozwoju człowieka dorosłego wg koncepcji Havighursta oraz Levinsona
ćwiczenia
Rozwój fizyczny i psychiczny w okresie prenatalnym
Rozwój poszczególnych funkcji psychicznych dziecka
Rozwój poznawczy i moralny
Rozwój religijności
do 2019/2020
Wykłady:
Symbol treści kształcenia / Opis treści kształcenia
TK_01 Metody psychologii rozwojowej, jej historia
TK_02 Psychologia filogenetyczna z uwzględnieniem współczesnej nauki Kościoła
TK_03 Czynniki determinujące w ontogenezie rozwój psychiczny człowieka
TK_04 Rozwój fizyczny i psychiczny w okresie prenatalnym i perinatalnym
TK_05 Rozwój poszczególnych funkcji psychicznych dziecka
TK_06 Teorie współczesnej psychologii rozwojowej
TK_07 Problemy okresu adolescencji
TK_08 poznawczo-rozwojowe koncepcje Piageta oraz Kohlberga
TK_09 Rozwój religijności z uwzględnienie teorii rozwoju wiary
TK_10 Etapy rozwoju człowieka dorosłego wg koncepcji Havighursta oraz Levinsona
Ćwiczenia:
Symbol treści kształcenia /Opis treści kształcenia
TK_04 Rozwój fizyczny i psychiczny w okresie prenatalnym
TK_05 Rozwój poszczególnych funkcji psychicznych dziecka
TK_07 Problemy okresu adolescencji
TK_08 Rozwój poznawczy i moralny
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
rozumie całościowo rozwój człowieka od poczęcia do naturalnej śmierci
posiada znajomość współczesnych teorii rozwojowych
opisuje funkcje psychiczne dziecka
jest zdeterminowany do znajomości etapów życia człowieka
objaśnia i charakteryzuje problemy dorastania
jest przygotowany do pracy z młodzieżą
orientuje się w sytuacjach krytycznych związanych z nowymi zadaniami rozwojowymi człowieka dorosłego
jest wyczulony na religijny rozwój człowieka
Kryteria oceniania
od 2020/21
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
do 2019/20
wykłady: pisemne zaliczenie
ćwiczenia: przygotowanie się do zajęć oraz zaangażowanie podczas nich
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Literatura
od 2020/2021
Zalecana literatura:
Literatura podstawowa:
Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Poznań 2004;
Brzezińska A. I., Appelt K., Ziółkowska B., Psychologia rozwoju człowieka, Gdańsk 2015;
Harwas-Napierała B., J.Trempała (red.) , Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa 2019
Kornas-Biela D., Wokół początków życia ludzkiego, Warszawa 2004;
Król J., ks., Psychologiczna teoria rozwoju moralnego Lawrence'a Kohlberga, w: P. Morciniec (red.), Ad libertatem in veritate. księga pamiątkowa dedykowana księdzu profesorowi Alojzemu Marcolowi w 65 rocznicę urodzin i 35-lecie pracy naukowej, Opole, 1996, s. 705-718;
Podstawowe zagadnienia z psychologii religii, red. Głaz S., Kraków 2006;
Psychologia dla służb społecznych, red. K. Ostrowska, Warszawa 2015;
Rydz E., Tendencje rozwojowe religijności młodych dorosłych, Lublin 2012;
Walesa Cz., Rozwój religijności człowieka. T. 1, Dziecko, Lublin 2005;
Wieradzka-Pilarczyk A., Tożsamość religijna młodych Polaków, Poznań 2015.
Literatura uzupełniająca:
Bakiera L., Stelter Ż., Leksykon psychologii rozwoju człowieka, tom 1 i 2, Warszawa 2011;
Oleszkowicz A., A. Senejko, Psychologia dorastania, Warszawa 2019;
Oleś P., Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa, 2016;
Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, red. Brzezińska A., Gdańsk 2006;
Schaffer H.R., Psychologia dziecka, Warszawa 2016;
Steuden S., Psychologia starzenia się i starości, Warszawa, 2019;
Studia z psychologii rozwoju, red. Makselon J. , Kraków 2002;
do 2019/2020
Zalecana literatura
1. Fijałkowski W., Ku afirmacji życia, Lublin 2003;
2. Głaz S. (red.), Podstawowe zagadnienia z psychologii religii, Kraków 2006;
3. Goddard B. S., Harmonijny rozwój dziecka, Warszawa 2010;
4. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, T.1. Warszawa 2002
5. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, T.2. Warszawa 2001
6. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, T.3. Warszawa 2002
7. Kornas-Biela D., Wokół początków życia ludzkiego, Warszawa 2004;
8. Król J., ks., Koncepcja rozwoju wiary Jamesa W. Fowlera, „Studia teologiczno-historyczne Śląska Opolskiego”, 22 (2002), s. 83-98.
9. Król J., ks., Psychologiczna teoria rozwoju moralnego Lawrence'a Kohlberga, w: P. Morciniec (red.), Ad libertatem in veritate. księga pamiątkowa dedykowana księdzu profesorowi Alojzemu Marcolowi w 65 rocznicę urodzin i 35-lecie pracy naukowej, Opole, 1996, (Opolska Biblioteka Teologiczna, 10), s. 705-718;
10. Makselon J. (red.), Studia z psychologii rozwoju, Kraków 2002;
11. Pilecka W., i inni (red.), Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich, Kraków 2005;
12. Rydz E., Tendencje rozwojowe religijności młodych dorosłych, Lublin 2012;
13. Rydz E., Musiał D., Z zagadnień psychologii rozwoju człowieka, T. III, Lublin 2010;
14. Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, Warszawa 2011;
15. Walesa Cz., Rozwój religijności człowieka. T. 1, Dziecko, Lublin 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: