Etyka 12-DDS02-war
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Wstępne przybliżenia i definicje deiktyczne moralności, analiza datum morale
Doświadczenia międzykulturowe Greków i pytania o moralność, o uzasadnienie norm etycznych
Etyka eudajmonistyczna, hedonistyczna, prawa naturalnego, formalizm kantowski, utylitaryzm, etyka wartości, etyka cnót, etyka postmodernistyczna
Eudajmonizm Platona i Arystotelesa a myśl św. Augustyna i św. Tomasza, personalizm etyczny chrześcijaństwa
Problem dylematów moralnych i dróg ich rozwiązywania w etyce
Zagadnienia związane ze współczesnym rozwojem etyk szczegółowych i zawodowych
Analiza wybranych wartości moralnych (wierność, odpowiedzialność, sprawiedliwość) i kategorii etycznych (sumienie, wina)
Metaetyka i jej główne teorie: naturalizm, intuicjonizm i emotywizm
Problem podstawowych pojęć etyki
Zagadnienie ocen i krytyki etycznej
Podstawowe doświadczenia ludzkie o znaczeniu etycznym
Kwestia granic etyki
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Zna w stopniu rozszerzonym wiedzę o naturze moralności, etyce filozoficznej, naukach o moralności, głównych szkołach w etyce europejskiej oraz najważniejszych problemach etyki normatywnej
Posiada umiejętności związane z myśleniem etycznym i rozwiązywaniem problemów natury etycznej
Orientuje się w stopniu rozszerzonym w różnych sposobach podejścia do zagadnień moralnych w wybranych tradycjach etycznych, w terminologii wypracowanej w etyce oraz w refleksji metaetycznej
Jest uwrażliwiony na te kierunki refleksji etycznej, które wpłynęły na ukształtowanie się etyki chrześcijańskiej i na główne idee moralne chrześcijaństwa
Posiada umiejętności interpretacji tekstów etycznych i doboru literatury przedmiotu
Ma rozwiniętą zdolność argumentacji etycznej i obrony prezentowanego przez siebie stanowiska
Posiada pozytywną postawę wobec etyki i jej doniosłości we współczesnym świecie
Zna główne pojęcia etyki
Zna i stosuje zasady oceny i krytyki etycznej
Rozpoznaje podstawowe doświadczenia ludzkie, które mają odniesienie etyczne
Orientuje się w problemie granic etyki
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
Andrzejuk A., Filozofia moralna. Tomasz z Akwinu, Warszawa 1999.
Anzenbacher A., Wprowadzenie do etyki, tłum. J. Zychowicz, Kraków 2008.
Bourke V. J., Historia etyki, tłum. A. Białek, Warszawa 1994.
Chyrowicz B., O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Kraków 2008.
Filek J., Etyka. Reinterpretacja, Kraków 2014.
Galarowicz J., Blask godności. O etyce Karola Wojtyły i nie tylko, Kęty 2005.
Galarowicz J., Powołani do odpowiedzialności. Elementarz etyczny, Kraków 1993.
Jaroszyński P., Etyka – dramat życia moralnego, Warszawa 1993.
Maritain J., Dziewięć wykładów o podstawowych pojęciach filozofii moralnej, tłum. J. Merecki, Lublin 2001.
Oesterle J.A., Etyka, tłum. J. Sulowski, Warszawa 1965.
Siemianowski A., Szkice z etyki wartości, Gniezno 1995.
Spaemann R., Podstawowe pojęcia moralne, tłum. J. Merecki, Lublin 2000.
Stachewicz K., Problem ugruntowania moralności. Studium z etyki fundamentalnej, Warszawa 2006.
Stachewicz K., W poszukiwaniu podstaw moralności, Kraków 2001.
Stachewicz K., Człowiek i jego ethos, Poznań 2011.
Stachewicz K., Żyć i rozumieć, Poznań2013.
Stachewicz K., Myśleć prawdę i dobro, Poznań 2016.
Styczeń T., Etyka niezależna?, Lublin 1980.
Szostek A., Pogadanki z etyki, Częstochowa 1993.
Szutta N., Współczesna etyka cnót, Gdańsk 2007.
Ślipko T., Historia etyki w zarysie, Kraków 2010.
Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 1984.
Wojtyła K., Ocena możliwości zbudowania etyki chrześcijańskiej przy założeniach systemu Maxa Schelera, w: tenże, Zagadnienie podmiotu moralności, Lublin 1991, s. 11-128.
Opracowania i podręczniki do etyki szczegółowej i zawodowej
Anzenbacher A., Wprowadzenie do chrześcijańskiej etyki społecznej, tłum. L. Łysień, Kraków 2010.
Baggini J., Fosl P. S., Przybornik Etyka. Kompedium metod i pojęć etycznych, tłum. P. Borkowski, PAX 2010.
Bołoz W., Życie w ludzkich rękach. Podstawowe zagadnienia bioetyczne, Warszawa 1997.
Dunn H. P., Etyka dla lekarzy, pielęgniarek i pacjentów, tłum. B. Opolska-Kokoszowa, M. Namysłowska, Tarnów 1997.
Etyka biznesu, red. J. Dietl, W. Gasparski, Warszawa 1997.
Filek J., Wprowadzenie do etyki biznesu, Kraków 2001.
Fenigsen R., Eutanazja – śmierć z wyboru?, Poznań 1994.
Machinek M., Spór o status ludzkiego embrionu, Olsztyn 2007.
Marcol A., Etyka życia seksualnego, Opole 1995.
Podrez E., Moralne uzasadnienie tolerancji. Studium z etyki personalistycznej, Warszawa 1999.
Porębski Cz., Czy etyka się opłaca? Zagadnienia etyki biznesu, Kraków 1998.
Ślipko T., 9 dylematów etycznych, Kraków 2010.
Ślipko T., Zarys etyki szczegółowej, t. 1-2, Kraków 1982.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: