Wstęp do nauk teologicznych - z elementami metodologii 12-DDS01
od 2016/2017:
zakres nazwy teologia, nauki teologiczne
teologia pierwszych wieków, główne idee, metoda
teologia patrystyczna, główne idee, metoda
teologia wędrówki ludów, główne idee, metoda
teologia średniowiecza
załamanie uniwersalizm średniowiecznego, devotio moderna,
teologia doświadczenia, mistyczna, główne idee, metoda
teologia po soborze trydenckim, główne idee, metoda
odnowa teologiczna XX wieku – wielość metod
teologia współczesna, pluralizm metodologiczny
główne dyscypliny teologiczne, ich charakterystyka
metody teologiczne – egzegeza kanoniczna a egzegeza liberalna
metody teologiczne eklezjalna; historyczno-krytyczna; personalistyczna,
skala «kwalifikacji» teologicznych
zasady analizy dokumentów UNK
do roku 2015/16:
Wykłady:
TK_01 zakres nazwy teologia, nauki teologiczne
TK_02 teologia pierwszych wieków, główne idee, metoda
TK_03 teologia patrystyczna, główne idee, metoda
TK_04 teologia wędrówki ludów, główne idee, metoda
TK_05 teologia średniowiecza
TK_06 załamanie uniwersalizm średniowiecznego, devotio moderna,
TK_07 teologia mistyczna, główne idee, metoda
TK_08 teologia po soborze trydenckim, główne idee, metoda
TK_09 odnowa teologiczna xx wieku – wielość metod
TK_10 teologia współczesna, pluralizm metodologiczny
Ćwiczenia:
TK_11 główne dyscypliny teologiczne, ich charakterystyka
TK_12 metody teologiczne – egzegeza kanoniczna a egzegeza liberalna
TK_13 metody teologiczne eklezjalna; historyczno-krytyczna; personalistyczna,
TK_14 skala «kwalifikacji» teologicznych
TK_15 zasady analizy dokumentów UNK
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
objaśnia zakres pojęcia teologia i nauki teologiczne
zna i prawidłowo stosuje podstawową terminologię teologiczną
rozróżnia rodzaje uprawianej teologii w zależności od kontekstu kulturowego
opisuje na podstawie tekstów źródłowych różne ujęcia teologii na przestrzeni wieków
ocenia i weryfikuje różne metody teologiczne
jest otwarty na prowadzenie wspólnie z innymi poszukiwań sposobów najbardziej sprzyjających pogłębieniu wiedzy i metodologii teologicznej
Kryteria oceniania
od 2019/2020:
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
od 2016/17:
Kryteria oceniania
w semestrze zimowym
ćwiczenia: – przygotowanie do zajęć, aktywne uczestnictwo w zajęciach, pisemna praca domowa opracowana metodą projektów,
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
do 2015/16
wykłady: - kolokwium zaliczeniowe
ćwiczenia: – przygotowanie do zajęć, aktywne uczestnictwo w zajęciach, pisemna praca domowa opracowana metodą projektów,
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura od 2019/20:
a) podstawowa
‒ Robert M. Rynkowski, Każdy jest teologiem. Nieakademicki wstęp do teologii, Kraków, WAM 2012.
‒ Jerzy Szymik, Teologia w krainie pepsi-coli. Od teologii-nauki do teologii-mądrości, Warszawa, Biblioteka „Więzi” 1999.
‒ Jerzy Szymik, Kocham teologię, dlaczego?, Katowice, Księgarnia św. Jacka, 1998.
‒ Ghislain Lafont, Spacer po teologii, tłum. Katarzyna Dybeł, Kraków, WAM 2008.
‒ Pierre Patrick Verbraken, Narodziny i wzrost Kościoła; od czasów apostolskich do VIII w., tłum. Katarzyna Dembińska, Katowice, Księgarnia sw. Jacka, 1988.
‒ Marek Robak, Katarzyna Sitkowska, Henryk Seweryniak, Kultura. Media. Teologia. Metodyka pisania prac dyplomowych, Płock, PIW 2013, s.11–135.
‒ Marek Skierkowski, Powołanie i warsztat teologa. Wprowadzenie do teologii, Tarnów, Biblos 2012.
‒ Stanisław Celestyn Napiórkowski, Jak uprawiać teologię?, Wrocław 1991 i następne.
‒ Jan Paweł II, Konstytucja Apostolska Ojca Świętego Jana Pawła II, O uniwersytetach katolickich. Ex corde Ecclesiae, [online], [dostęp 27.10.2010], dostępne w WWW, w: Opoka. Czytelnia, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/konstytucje/o_uniwersytetach_15081990.html
‒ Jan Paweł II, Fides et ratio, w: Opoka: Czytelnia, [online], [dostęp 27.10.2010], dostępne w WWW, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/encykliki/fides_ratio_0.html
b) uzupełniająca
‒ Historia teologii, red, Giulio d'Onofrio, Basil Studer, t. 1: Epoka patrystyczna, t. 2: Epoka średniowieczna, t. 3: Epoka odrodzenia, t. 4: Epoka nowożytna, Kraków, Wydawnictwo M 2005–2010.
‒ Raymond Winling, Teologia współczesna, Kraków, Wydawnictwo Znak, 1990.
‒ Poznanie teologiczne. Teologia fundamentalna, t. 5, red. Tadeusz Dzidek, Łukasz Kamykowski, Andrzej Napiórkowski, Kraków, Wydawnictwo Naukowe UPJPII 2006.
‒ Jared Wicks, Wprowadzenie do metody teologicznej, tłum. Jan Ożóg, Kraków, WAM 1995.
‒ Stanisław Kamiński, Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin, KUL 1992.
‒ Ian G. Barbour, Mity, modele, paradygmaty. Studium porównawcze nauk przyrodniczych i religii, Kraków, Znak 1984; wersja angielska [online], [dostęp 29.03.2010], dostępne w WWW, http://www.religion-online.org/showbook.asp?title=2238.
Zalecana literatura do 2018/19
Historia teologii. tom 1 Epoka patrystyczna, tom 2 Epoka średniowieczna, tom 3 Epoka odrodzenia tom, 4 Epoka nowożytna, Red, Giulio d'Onofrio, Kraków, Wydawnictwo M 2005–2010.
Raymond Winling, Teologia współczesna, Kraków, Wydawnictwo Znak, 1990.
Marek Skierkowski, Powołanie i warsztat teologa. Wprowadzenie do teologii, Tarnów, Biblos 2012.
Stanisław Celestyn Napiórkowski, Jak uprawiać teologię?, Wrocław 1991 i następne.
Poznanie teologiczne. Teologia fundamentalna, t. 5, red. Tadeusz Dzidek, Łukasz Kamykowski, Andrzej Napiórkowski, Kraków 2006.
Jared Wicks, Wprowadzenie do metody teologicznej, tłum. Jan Ożóg, Kraków 1995.
Stanisław Kamiński, Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin 1992.
Jan Paweł II, Konstytucja Apostolska Ojca Świętego Jana Pawła II, O uniwersytetach katolickich. Ex corde Ecclesiae, [online], [dostęp 27.10.2010], dostępne w WWW, w: Opoka. Czytelnia, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/konstytucje/o_uniwersytetach_15081990.html
Jan Paweł II, Fides et ratio, w: Opoka: Czytelnia, [online], [dostęp 27.10.2010], dostępne w WWW, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/encykliki/fides_ratio_0.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: