Religie o religiach - dialog czy dominacja? 12-DDS-MOG08
Opis treści kształcenia
Wprowadzenie w problematykę nauk religiologicznych i komparatystyki religijnej
Współczesny kontekst kulturowy i ogólna charakterystyka zagadnień związanych z przedmiotem modułu
Przegląd metod stosowanych w religiologii i naukach pokrewnych
Definicje religii i elementy strukturalne religii
Charakterystyka kultur pierwotnych opartych na micie
Warunki dialogu międzyreligijnego
Stanowisko Kościoła katolickiego w dialogu międzyreligijnym – przesłanki teologiczne
Stanowiska w dialogu międzyreligijnym: ekskluzywizm, fundamentalizm, inkluzywizm, pluralizm religijny
Stanowisko Kościoła katolickiego w relacji do innych religii
Inne religie w stosunku do chrześcijaństwa – elementy doktryny: judaizm, islam
Inne religie w stosunku do chrześcijaństwa – elementy doktryny: hinduizm, buddyzm
Wybrane zagadnienia etyczne religii Wschodu i Zachodu
Wybrane koncepcje antropologiczne religii Wschodu i Zachodu
Specyfika Kultury Wschodu – wybrane zagadnienia z filozofii i religii Wschodu
Specyfika Kultury Wschodu – wybrane zagadnienia z filozofii i religii Wschodu
Nowe ruchy religijne i zagadnienie uniwersalizmu religijnego
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna pojęcia techniczne i zarys metod stosowanych w religiologii i komparatystyce religijnej
Zna złożoność zjawiska religii i religijności, ich związku z kontekstem społeczno-kulturowym
Zna ogólne warunki dialogu międzyreligijnego oraz stanowiska w dialogu międzyreligijnym
Zna założenia doktrynalne głównych religii światowych oraz specyfikę religii pierwotnych, a także elementy kultu
Zna stanowisko Kościoła katolickiego i jego relacje z innymi religiami światowymi
Zna stanowisko głównych religii światowych w stosunku do chrześcijaństwa
Rozumie kulturowe uwarunkowania dialogu międzyreligijnego i komparatystyki religijnej
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Jakie można wymienić stanowiska w dialogu międzyreligijnym?
Czym jest fundamentalizm?
Czym charakteryzuje się prawo karmana?
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
Literatura
Zalecana literatura
T. Pikus, Dialog religijny i jego obszary, Warszawskie Studia Teologiczne XX (2007) nr 1
A. Wysocki, Dialog międzyreligijny uwarunkowany światopoglądowo, „Filozofia Dialogu” t.7, WT UAM, Poznań 2009
H. Zimoń (red.), Dialog międzyreligijny, TN KUL, Lublin 2004
E. Kopeć, Kościół a religie niechrześcijańskie, ZN KUL 9 (1996) nr 4
J. Dupuis, Chrześcijaństwo i religie, Kraków 2003
M. Rusecki, Traktat o religii, Warszawa 2007
J. Waardenburg, Religia i religie, Warszawa 1991
List 138 uczonych i zwierzchników muzułmańskich do przywódców chrześcijańskich, Jednakowe słowa dla was i dla nas, w: „Więź”, 1/2008, ss. 31-54
M. Czajkowski, Co nas łączy? ABC relacji chrześcijańsko-żydowskiej, Warszawa 2003
H. Waldenfels (red.), Leksykon religii, Warszawa 1998
H. Waldenfels, Chrystus a religie, Kraków 2004
R. Panikkar, Religie świata w dialogu, Warszawa 1986
P. Morgan, C. Lawton (red.), Problemy etyczne w tradycjach sześciu religii, Warszawa 1996
J. Danecki, Podstawowe wiadomości o islamie, Warszawa 2007
M. Eliade, Historia wierzeń i idei religijnych, t.1-t.3, Warszawa 2007- 2008
M. Eliade, Traktat o historii religii, Łódź 1993
A. Zwoliński, Wielkie religie Wschodu, Kraków 2008
A. Mello, Judaizm, Kraków 2002
D. Keown, Buddyzm, Warszawa 1997
K. Knott, Hinduizm, Warszawa 2000
J. Keller, W. Kotański, W. Tyloch, B. Kupis (red.), Zarys dziejów religii, Warszawa 1986
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: